Zes voedingstrends voor 2025 | RetailDetail

Zes voedingstrends voor 2025

Zes voedingstrends voor 2025

Zes grote trends bepalen de toekomst voor de voedingsindustrie tegen 2025. Dat zegt Christophe Jouan, CEO van The Future Foundation, een onafhankelijk trendbureau gevestigd in Londen. 


1. Genieten, maar met mate

Consumenten verwennen zichzelf nog steeds graag met lekkere voeding en dranken, maar toch in iets mindere mate dan voordien. De ontwikkelde wereld wordt meer en meer een “samenleving van soberheid”, meent Christophe Jouan. Genieten blijft belangrijk, maar het gebeurt op een meer gecontroleerde manier. Het blijft wel een belangrijke marketingtool. 

 

2. Voeding is brandstof én fun

Er ontstaat een tweespalt tussen enerzijds mensen die voeding zien als brandstof voor hun lichaam en anderzijds mensen die graag eten. De eerste groep biedt potentieel voor voedselvervangers zoals Soylent, die aan de dagelijkse voedingsbehoeften van het lichaam voldoen zonder meer. Maar dat is een erg beperkte doelgroep (9% van de bevolking), dus plezier en smaak blijven belangrijk. 

 

3. Convenience, een blijver

De conveniencetrend zet zich door, maar gemaksvoeding wordt wel gezonder. Er zijn mogelijkheden voor fabrikanten en retailers die partnerschappen aangaan met de juiste start-ups, volgens Jouan, waarbij hij onder andere verwijst naar HelloFresh.

 

4. Nieuwe proteïnen: de opkomst van de flexitariër

Vlees ligt steeds meer onder vuur, zowel vanuit gezondheidsoogpunt als vanuit ecologisch perspectief. De wetenschap biedt uitzicht op laboratoriumvlees, dat binnen tien jaar de eerste commerciële toepassingen zou kennen. De vleesverkoop zal licht afnemen in het westen, maar neemt toe in groeilanden.


Slechts 7% van de consumenten eet vegetarisch of veganistisch, en 24% is niet van plan om z’n vleesconsumptie te matigen. De grote meerderheid blijft dus vlees eten, maar neemt wel een meer flexibel eetpatroon aan met af en toe vlees naast andere alternatieven. 

 

5. Compensatiegedrag wordt mainstream

Deze trend hangt nauw samen met de vorige. Consumenten die minder vlees eten, willen zichzelf dan wel trakteren op vlees van topkwaliteit wanneer ze het wél eten. Daar liggen enorme kansen, voorspelt Jouan. 

 

6. Bijkomende voordelen van voeding

Tot slot zal voeding tegen 2025 steeds meer worden geassocieerd met voordelen, die verder gaan dan louter nutritionele eigenschappen. Zo kan voeding ons humeur beïnvloeden en ook een gunstige invloed hebben op uiterlijke schoonheid. 


(Bron: foodnavigator.com)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.