Zes voedingstrends voor 2025

Zes voedingstrends voor 2025

Zes grote trends bepalen de toekomst voor de voedingsindustrie tegen 2025. Dat zegt Christophe Jouan, CEO van The Future Foundation, een onafhankelijk trendbureau gevestigd in Londen. 


1. Genieten, maar met mate

Consumenten verwennen zichzelf nog steeds graag met lekkere voeding en dranken, maar toch in iets mindere mate dan voordien. De ontwikkelde wereld wordt meer en meer een “samenleving van soberheid”, meent Christophe Jouan. Genieten blijft belangrijk, maar het gebeurt op een meer gecontroleerde manier. Het blijft wel een belangrijke marketingtool. 

 

2. Voeding is brandstof én fun

Er ontstaat een tweespalt tussen enerzijds mensen die voeding zien als brandstof voor hun lichaam en anderzijds mensen die graag eten. De eerste groep biedt potentieel voor voedselvervangers zoals Soylent, die aan de dagelijkse voedingsbehoeften van het lichaam voldoen zonder meer. Maar dat is een erg beperkte doelgroep (9% van de bevolking), dus plezier en smaak blijven belangrijk. 

 

3. Convenience, een blijver

De conveniencetrend zet zich door, maar gemaksvoeding wordt wel gezonder. Er zijn mogelijkheden voor fabrikanten en retailers die partnerschappen aangaan met de juiste start-ups, volgens Jouan, waarbij hij onder andere verwijst naar HelloFresh.

 

4. Nieuwe proteïnen: de opkomst van de flexitariër

Vlees ligt steeds meer onder vuur, zowel vanuit gezondheidsoogpunt als vanuit ecologisch perspectief. De wetenschap biedt uitzicht op laboratoriumvlees, dat binnen tien jaar de eerste commerciële toepassingen zou kennen. De vleesverkoop zal licht afnemen in het westen, maar neemt toe in groeilanden.


Slechts 7% van de consumenten eet vegetarisch of veganistisch, en 24% is niet van plan om z’n vleesconsumptie te matigen. De grote meerderheid blijft dus vlees eten, maar neemt wel een meer flexibel eetpatroon aan met af en toe vlees naast andere alternatieven. 

 

5. Compensatiegedrag wordt mainstream

Deze trend hangt nauw samen met de vorige. Consumenten die minder vlees eten, willen zichzelf dan wel trakteren op vlees van topkwaliteit wanneer ze het wél eten. Daar liggen enorme kansen, voorspelt Jouan. 

 

6. Bijkomende voordelen van voeding

Tot slot zal voeding tegen 2025 steeds meer worden geassocieerd met voordelen, die verder gaan dan louter nutritionele eigenschappen. Zo kan voeding ons humeur beïnvloeden en ook een gunstige invloed hebben op uiterlijke schoonheid. 


(Bron: foodnavigator.com)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top