Zo hard groeit Amazon in food | RetailDetail

Zo hard groeit Amazon in food

Zo hard groeit Amazon in food
Shutterstock

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

 

One stop shop

In 2017 behaalde Amazon een marktaandeel van 18% in de online foodverkopen op de Amerikaanse markt. Daarmee is het ook afgetekend marktleider, met een aandeel dat het dubbele bedraagt van de nummer twee, Walmart. De omzet bedroeg twee miljard dollar, een groei met 59%. Ook in Europa gaat het hard: in Groot-Brittannië bedroeg de online foodomzet 150 miljoen pond (+56%), in Duitsland ging het om 200 miljoen euro (+54%). Dat berekende analist One Click Retail uit de cijfers die enkel betrekking hebben op de eigen verkopen van de retailer (dus zonder marktplaats).

 

De analist verwacht dat de groeicijfers in 2018 nog hoger zullen liggen en wijst op verschillende factoren die in het voordeel spelen van de retailer. De penetratie van Amazon blijft toenemen: vooral drukke professionals en jonge gezinnen waarderen het feit dat ze voor al hun aankopen, inclusief voeding, terecht kunnen in één ‘one stop shop’. Tijdens de eindejaarsperiode tekende een recordaantal shoppers in voor het Prime-lidmaatschap, dat onder andere toegang geeft tot de voedingswinkel Amazon Pantry. Bovendien wordt de dienst Amazon Fresh beschikbaar in steeds meer regio’s in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar ook Duitsland, Japan en binnenkort Australië.

 

Succesfactor Whole Foods

Maar de belangrijkste groeidrijver is de acquisitie van Whole Foods. Niet enkel kregen de Whole Foods-winkels na de overname zo’n 25% meer shoppers over de vloer, ook online was de impact voelbaar met sterke groeicijfers voor Amazon Fresh sinds de aankondiging van de deal. De groei had nog hoger kunnen liggen als Amazon de populariteit van het merk 365 Everyday Value van Whole Foods beter had weten in te schatten: al in de eerste week dat die online stonden in de Amazon webshop, raakte 90% van de referenties uitverkocht. Vandaag is 365 het tweede bestverkochte huismerk bij Amazon, na Amazon Basics. Volgens de analist is het partnership met Whole Foods een perfecte match. In de perceptie van de consument wordt online steeds meer een optie voor de aankoop van gezonde verse voeding.

 

Koude en warme dranken zijn de bestverkochte foodcategorieën voor Amazon in de Verenigde Staten, daarna volgen snacks, ontbijtproducten en snoepgoed. In de versafdeling staat zuivel op één, gevolgd door vlees, diepvries, groenten en fruit. Bananen zijn de bestverkochte referentie. Opvallend: 25% van de verkopen via Amazon Fresh hebben ‘organic’ (biologisch) in de omschrijving. In de Europese webshops staan bier, wijn en alcohol op één, met een groeiratio van 96% in het VK en 230% in Duitsland – in dat land presteert ook de babycategorie erg goed.  

 

Als de foodverkopen aan hetzelfde tempo blijven verschuiven naar online, zal dat grote implicaties hebben voor merkfabrikanten, waarschuwt One Click Retail. Het ziet ernaar uit dat het kantelpunt snel dichterbij komt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top