Zo vechten buurtsupers tegen Aldi en Lidl

Zo vechten buurtsupers tegen Aldi en Lidl
RetailDetail Food

Doordat Aldi en (vooral) Lidl opschuiven in de richting van het werkterrein van de buurtsupermarkt  – vers en merkproducten – wordt het er voor de gemiddelde supermarktuitbater niet gemakkelijker op, zo lijkt het. Of valt het wel mee?


Extra prijsdruk


Dat de harddiscounters vooral op prijs inzetten, kan de reguliere supermarkt in de strijd om marktaandeel parten spelen. Expansie, marktaandeel vergroten... allemaal goed en wel, maar het moet haalbaar blijven. Als het stukje taart waarmee je het moet doen, te klein wordt, heb je als winkeluitbater een serieus probleem.


"Wij volgen gewoon onze centrale en die hanteert correcte prijzen voor kwaliteitsproducten," stelt Geert Vanden Meerssche van de Carrefour Market in Tremelo. "Zo'n Aldi in de nabijheid trekt veel volk en voor wat de mensen bij Aldi niet vinden, kunnen ze bij ons terecht. Op die manier is die nabijheid van Aldi eigenlijk dus eerder zelfs positief voor ons."

 

Appelen en peren


Stef Nuyts van de Spar-winkels (Lambrechts) in Oostmalle en Vlimmeren klaagt alvast niet: "Zelf gaan we nog altijd 1% tot 2% vooruit. De korf in Vlimmeren is wel veel groter (24 euro) dan in Oostmalle (11-12 euro). Publiek, ligging, omzet per m², personeel... alles is verschillend tussen de twee winkels, en dus is het concurrentieverhaal telkens heel anders."


De discounters worden sterk geassocieerd met prijsgevoeligheid. "Wij hebben hier een Aldi op de parking," vertelt Yannick Vandendael van de Spar Colruyt in Haasrode, "maar je moet appelen met appelen vergelijken. In groenten en fruit heb je sterke prijsdruk; merkproducten mogen voor de klant best wat duurder zijn, omdat er ook een kwaliteitsverschil is."

 

Omgang met merken


Lidl heeft al langer merkproducten in de rekken en sinds kort biedt Aldi nu ook Coca-Cola, Nutella en enkele andere merken aan. Is dat een probleem? "Veel verschil geeft dat in onze verkoop niet," weet Yannick Vandendael. "Zij verkopen andere verpakkingshoeveelheden dan wij, waardoor het vergelijken van de prijzen niet evident is. Ik zie dat niet enorm uitbreiden, als ze als discounter op prijs willen blijven focussen."


Het beperkte merkenaanbod bij de discounters is in het voordeel van de consument, oordeelt Kris Bonne van Proxy Delhaize Heuvelpoort in Gent, "want alle enseignes passen hun prijzen aan. Het blijft evenwel beperkt en de huismerken nemen over; het loont dus nauwelijks de moeite om erover te spreken. Wil je kwaliteit en smaak, dan moet je nog altijd bij ons zijn."

 

Een geschikt antwoord


Een heel ander invalshoek is te horen bij Stef Nuyts: "Sinds Coca-Cola ook bij Aldi ligt, daalt de verkoop van Coca-Cola-producten in Vlimmeren met 13% en zelfs met 30% specifiek voor de sixpack regular," verklapt hij, "terwijl ons algemene zakencijfer voor drank met 6% stijgt! Moeten we dan op termijn nog wel blijven samenwerken? Zeker voor de kleinere winkels is het op deze manier allemaal niet gemakkelijk."


Geert Vanden Meerssche gaat een stukje met hem mee: "Merken zullen in hun winkels wel voor meer volk zorgen, want voordien moesten die mensen bij ons komen. Dat is dus niet zo gunstig voor ons. Aan ons om ons anders te profileren, bijvoorbeeld door correcte prijzen te hanteren, juiste promoties te voeren en streekproducten aan te bieden." 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top