Zo verwent Carrefour de klanten in Zemst

Zo verwent Carrefour de klanten in Zemst
Foto's: Carrefour Belgium & RetailDetail

Het hypermarktconcept van Carrefour Belgium blijft evolueren. In Zemst heropende de retailer ‘de modernste winkel van Vlaanderen’, met het accent op een comfortabele winkelervaring, duurzaamheid en connectiviteit. 

Energiezuinig

De vergrote hypermarkt in Zemst liet zich inspireren door de ervaringen in Bergen (Les Grands Prés) en Koksijde, maar voegt ook lokale accenten toe. Geen twee hypermarkten zijn immers dezelfde: de winkels bouwen verder op hun historiek en hun lokale sterktes, benadrukt directeur concept en verkoopsontwikkeling Peter Bruyneel. 

 

In Zemst werd de oppervlakte met 2.000 m² uitgebreid, van 6.500 naar 8.500 m². Van de gelegenheid maakte Carrefour gebruik om de bestaande winkeloppervlakte grondig te renoveren: vloeren, plafonds en verlichting werden vervangen. Door een betere isolatie en de installatie van CO2-koelkasten verlaagt de winkel de energiekosten met 20 tot 30% en ook de overstap naar ledverlichting levert 10 tot 15% besparing op. Regenwater wordt gerecupereerd en het gebruik van digitale schermen laat toe om papieren affiches te bannen (of toch sterk te verminderen).

 

Informeren en inspireren

Het winkelbeeld is open en overzichtelijk, met brede gangen, lage rayons en een duidelijke affichering. Leesbaarheid is het ordewoord: de grote oppervlakte werd ingedeeld in shops-in-the-shop met aangepaste presentatiemeubels, waarbij vaak natuurlijke materialen worden gebruikt zoals hout of baksteen. Exclusieve producten staan mooi in de kijker op tafels of presentatiedisplays. De hypermarkt biedt in elke categorie namelijk meer merken, meer keuze en meer premiumproducten, al blijven ook prijssignalen essentieel – een precaire evenwichtsoefening voor elke hypermarkt. Op de wijnafdeling bijvoorbeeld vind je wijnen tussen 2,50 en wel 419 euro per fles. Van een spagaat gesproken… 

 

Digitale toepassingen willen het de klant makkelijker maken door te informeren en/of te inspireren. Er is dan ook gratis wifi in de winkel – en die bleek wel degelijk te werken. Op de cultuurafdeling kun je cd’s, games of dvd’s scannen om ze te beluisteren of een trailer te bekijken. Op de multimedia-afdeling helpt een scanner je de juiste inktpatronen voor je printer terug te vinden. Er staat een digitale passpiegel op de textielafdeling. “In Carrefour Bergen gebruiken maandelijks wel 12.000 klanten die spiegel”, vernemen we. Op de bierafdeling is er een digitale bieradviseur en op de versmarkt vind je een zuil met receptideeën.

 

Verleiden

Blikvangers? Grote multimedia- en elektro-afdelingen met aandacht voor innovaties (drones, VR-brillen…) en voor sterke merken. Een sfeervolle decoratie-afdeling met een uitgebreid assortiment kaarsen, een lingerie-afdeling in boetieksfeer. De afdelingen onderhouds- en wasproducten blijven basic en functioneel: hier heerst de prijs. Meer aandacht is er voor gezondheid: bulk, bio en 150 glutenvrije referenties. Ook zijn er meer dan 200 lokale producten. 

 

Opmerkelijk is het flink uitgebouwd chocoladerayon (meer dan 200 referenties, opgezet en ingericht in samenwerking met Mondelez), dat Carrefour combineert met een koffieafdeling waar ook ter plaatse koffie wordt gebrand (in samenwerking met Rombouts). De patisserietoog verleidt met huisgemaakte chocolade en koekjes, op de beenhouwerij vind je gerijpt vlees van verschillende rassen. Er is een premium groenten- en fruitbar, een benevelingsinstallatie houdt de sla vers, de kaastoog biedt wel 250 verschillende referenties. Op de visafdeling is er dagverse sushi en huisgerookte zalm. En ook in deze winkel werd aan de kassa’s de ‘unieke wachtrij’ ingevoerd. 

 

Carrefour zet de vernieuwingsoperatie bij de hypermarkten verder: momenteel wordt er onder andere ook gewerkt in de hypermarkten van Kuringen en Ans.

 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over

25/07/2017

De Nederlandse sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft de bottelactiviteiten van de Amerikaanse sectorgenoot Cott overgenomen voor een bedrag van 1,25 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het wordt zo de grootste onafhankelijke bottelaar ter wereld.

Tesco gaat in heel Verenigd Koninkrijk zelfde dag leveren

25/07/2017

De Britse supermarktketen Tesco heeft zijn online service verder uitgebreid en gaat voortaan vrijwel in heel het Verenigd Koninkrijk same-day delivery aanbieden. Zo wil het de strijd aangaan met Amazon Fresh.

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

25/07/2017

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Managementwissel bij Savencia Benelux

24/07/2017

Algemeen directeur Toni Di Renzo verlaat Savencia om een eigen onderneming op te richten. Hij wordt opgevolgd door Nicolas Gruener. 

Delhaize zet expansie verder

24/07/2017

De supermarktketen opende dit jaar al 13 winkels en plant nog eens 16 openingen in de tweede jaarhelft. Bovendien worden in totaal wel 120 winkels in een nieuw jasje gestoken. 

Back to top