Zo werkt Aldi aan verduurzaming

Zo werkt Aldi aan verduurzaming

Gaan prijsvechten en verantwoord ondernemen samen? Wel volgens Aldi Nord, dat voor het eerst een duurzaamheidsrapport heeft gepubliceerd. Het illustreert hoe de harddiscounter bezig is zichzelf heruit te vinden. 

Duurzaamheid strategisch verankeren

De publicatie is opmerkelijk voor een bedrijf dat tot nu toe zeer gesloten was, maar de wereld verandert: consumenten eisen vandaag transparantie en verwachten dat ondernemingen zich verantwoord gedragen. Aldi bewijst nu dat het wel degelijk luistert naar deze verzuchtingen.

 

“Bedrijven moeten zich inzetten om sociale en milieuaspecten bij de productie te verbeteren”, stelt de discounter. “Dit is wat klanten en maatschappelijke organisaties van ons verwachten. Daarom hebben wij de ambitie om Corporate Responsibility als discipline verder te professionaliseren en strategisch te verankeren binnen het beleid van onze onderneming.” Concreet maakt de afdeling Corporate Responsibility in alle landen deel uit van de nationale inkooporganisatie. 

 

“The original”

In het negentig pagina’s dikke Maatschappelijk Jaarverslag 2015 presenteert Aldi zich als “Het origineel onder de discounters”. De retailer houdt vast aan de kernwaarden “eenvoud”, “verantwoord” en “betrouwbaar” en werkt aan verduurzaming volgens vijf pijlers: waardering van de medewerkers, ketenverantwoordelijkheid, behoud van natuurlijke hulpbronnen, maatschappelijke verantwoordelijkheid en dialoog. Het rapport vermeldt concrete doelstellingen en deadlines.

 

Veel aandacht is er voor het thema verantwoord inkopen: de Duitsers benadrukken dat ze in vertrouwen en voor de lange termijn samenwerken met leveranciers en stellen: “Wij vinden het belangrijk dat onze miljoenen klanten in Europa met een goed gevoel bij ons de dagelijkse boodschappen kunnen doen.” Er is een dierenwelzijnsbeleid en er zijn duidelijke richtlijnen voor gevoelige grondstoffen als vis, cacao en palmolie. Ook voor koffie, katoen en hout, karton, papier ontwikkelt Aldi momenteel richtlijnen.

 

Interessante cijfers

De retailer maakt flink wat interessante cijfers openbaar. 32,9% van de visproducten is gecertificeerd duurzaam, net als 76,8% van de palmolie en 48,9% van de cacao in de eigen merkproducten. 12,8% van de Aldi-koffie is gecertificeerd of geverifieerd duurzaam (4,5% in Nederland). 

 

We leren ook dat er in Nederland in 2015 twee recalls plaatsvonden van voedingsproducten. Nog een weetje: 15,1% van de leidinggevenden bij Aldi Nederland is vrouw. Dat percentage ligt heel wat lager dan het groepsgemiddelde van 23,8%. In de tabel hieronder vind je nog enkele kerncijfers.

 

Aldi heeft het rapport gepubliceerd in drie talen: Duits, Engels en Nederlands.

 

Aldi Nederland in 2015

 Aantal filialen  498
 Medewerkers  6.291
 Waarvan vrouwen  3.893
 Aantal artikelen  1.238
 Aandeel eigen merken  97,7%
 Aantal bioproducten  66
 Aantal fairtradeproducten  37
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen 70 banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Back to top