Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer | RetailDetail

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

 

Minder zout en suiker

Aan wel 400 huismerkproducenten presenteerde Carrefour op 9 juni de jaarresultaten op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid. Dat was ook een gelegenheid om de ontwikkelingsdoelstellingen toe te lichten die de retailer zichzelf op korte en minder korte termijn oplegt 


Carrefour verlaagde het zoutgehalte in 62 producten. Zo wordt er 7,2 ton per jaar minder gebruikt. Extra inspanningen werden geleverd om het aantal additieven te verlagen. In 2016 gaat het suikergehalte in de Carrefourproducten omlaag. 


Meer dan ooit geeft Carrefour de voorkeur aan de ontwikkeling van producten met een MSC-, ASC-, FSC- of ecolabel. Dit jaar voegt de retailer meer dan 100 nieuwe Carrefour BIO-voedingswaren toe aan het bestaande gamma van meer dan 1600 BIO-producten. 

 

Verpakking beperken

In 2015 deden de fairtradeproducten het ontzettend goed. Tegelijk houdt de groep alle aankopen die buiten Europa plaatsvinden extra nauwgezet in de gaten. Zo vinden duizenden audits plaats op het terrein in het kader van een gerichte samenwerking met de bevoegde internationale organisaties. 


Voor elk Belgisch product bestudeert Carrefour België systematisch de mogelijkheden om de verpakkingen te beperken, op basis van drie prioriteiten: voedselveiligheid, functionaliteit en duurzaamheid (CO2-uitstoot en waterverbruik). 


Zo heeft Carrefour België de verpakking van 80 van zijn producten herwerkt. Een voorbeeld van dit denkwerk is de CO2-neutrale verpakking van Carrefour koffie: er zit meer product in en de productprijs is gedaald. Dit jaar krijgen Carrefourproducten zoals gerookte zalm en grijze garnalen een nieuwe verpakking. Als antwoord op het toekomstig verbod op plastic zakjes in Wallonië en Brussel wordt voor alle winkels van Carrefour in België gewerkt aan een project voor stoffen zakken om los verkochte groenten en fruit in te verpakken. 

 

40% minder CO2

Carrefour België engageert zich om tegen 2025 40 % minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2010. De retailer belooft 30 % minder CO2-uitstoot voor de koelinstallaties in kg CO2/m², 30 % minder energieverbruik in de winkels in kWh/m² en een vullingsgraad van 75 % voor de vrachtwagens voor leveringen.


De Hypermarkt Carrefour in Koksijde, die op 27 mei 2016 de deuren opende, is een mooi voorbeeld van deze aanpak. Het nieuwe gebouw verbruikt 45 % minder energie en stoot 85 % minder CO2 uit dan het vorige. Voor de verwarming, de airconditioning en de warmwaterproductie wordt energieterugwinning toegepast. De watertoevoer van de sanitaire voorzieningen gebeurt met regenwater. De winkel is uitgerust met ledverlichting en het energieverbruik wordt permanent online opgevolgd.

 

Lokale verankering

Met de campagne “Word Belgetariër” ondersteunt Carrefour producten die afkomstig zijn van de Belgische landbouw. Dit jaar komt de Belgetarische stoemp, de winnaar van de wedstrijd van begin dit jaar, op de markt. 


Lokale producten zijn een succesverhaal bij Carrefour: het gaat al om ruim 10.000 lokale producten van 711 lokale producenten. In 2016 introduceert Carrefour lokale producten in de Carrefour Express winkels. Ook komen dit jaar drie nieuwe Kwaliteitsketens Carrefour (KKC) op de markt: een appelsap, een appel-perensap en een Belgische KKC-kersenvariëteit.

 

Verspilling tegengaan

Carrefour is partner van “de Schenkingsbeurs”, een platform voor het beheer van voedselschenkingen. De retailer bevoorraadt vijf sociale kruideniers en organiseert jaarlijks een voedselinzameling bij zijn klanten. Via het initiatief “Solidariteitsklik” stelde Carrefour in 2015 200.000 euro ter beschikking voor structurele hulp aan ngo’s. In 2016 schenkt Carrefour 300.000 euro. Er komt ook een nieuwe voedselinzameling in de winkels.


Tot slot lanceert Carrefour een wedstrijd die leveranciers wil stimuleren om de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan. Producenten kunnen een bestaand of nieuw initiatief voorleggen dat de voedselverspilling binnen de onderneming beperkt. Het kan gaan om een productieproces, een bewustmakingsactie voor het personeel, een nieuw materiaal... Met de hulp van een jury van experten zal Carrefour België een aantal projecten selecteren en één initiatief aanduiden dat België tijdens deze internationale wedstrijd mag vertegenwoordigen.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.