Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

 

Minder zout en suiker

Aan wel 400 huismerkproducenten presenteerde Carrefour op 9 juni de jaarresultaten op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid. Dat was ook een gelegenheid om de ontwikkelingsdoelstellingen toe te lichten die de retailer zichzelf op korte en minder korte termijn oplegt 


Carrefour verlaagde het zoutgehalte in 62 producten. Zo wordt er 7,2 ton per jaar minder gebruikt. Extra inspanningen werden geleverd om het aantal additieven te verlagen. In 2016 gaat het suikergehalte in de Carrefourproducten omlaag. 


Meer dan ooit geeft Carrefour de voorkeur aan de ontwikkeling van producten met een MSC-, ASC-, FSC- of ecolabel. Dit jaar voegt de retailer meer dan 100 nieuwe Carrefour BIO-voedingswaren toe aan het bestaande gamma van meer dan 1600 BIO-producten. 

 

Verpakking beperken

In 2015 deden de fairtradeproducten het ontzettend goed. Tegelijk houdt de groep alle aankopen die buiten Europa plaatsvinden extra nauwgezet in de gaten. Zo vinden duizenden audits plaats op het terrein in het kader van een gerichte samenwerking met de bevoegde internationale organisaties. 


Voor elk Belgisch product bestudeert Carrefour België systematisch de mogelijkheden om de verpakkingen te beperken, op basis van drie prioriteiten: voedselveiligheid, functionaliteit en duurzaamheid (CO2-uitstoot en waterverbruik). 


Zo heeft Carrefour België de verpakking van 80 van zijn producten herwerkt. Een voorbeeld van dit denkwerk is de CO2-neutrale verpakking van Carrefour koffie: er zit meer product in en de productprijs is gedaald. Dit jaar krijgen Carrefourproducten zoals gerookte zalm en grijze garnalen een nieuwe verpakking. Als antwoord op het toekomstig verbod op plastic zakjes in Wallonië en Brussel wordt voor alle winkels van Carrefour in België gewerkt aan een project voor stoffen zakken om los verkochte groenten en fruit in te verpakken. 

 

40% minder CO2

Carrefour België engageert zich om tegen 2025 40 % minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2010. De retailer belooft 30 % minder CO2-uitstoot voor de koelinstallaties in kg CO2/m², 30 % minder energieverbruik in de winkels in kWh/m² en een vullingsgraad van 75 % voor de vrachtwagens voor leveringen.


De Hypermarkt Carrefour in Koksijde, die op 27 mei 2016 de deuren opende, is een mooi voorbeeld van deze aanpak. Het nieuwe gebouw verbruikt 45 % minder energie en stoot 85 % minder CO2 uit dan het vorige. Voor de verwarming, de airconditioning en de warmwaterproductie wordt energieterugwinning toegepast. De watertoevoer van de sanitaire voorzieningen gebeurt met regenwater. De winkel is uitgerust met ledverlichting en het energieverbruik wordt permanent online opgevolgd.

 

Lokale verankering

Met de campagne “Word Belgetariër” ondersteunt Carrefour producten die afkomstig zijn van de Belgische landbouw. Dit jaar komt de Belgetarische stoemp, de winnaar van de wedstrijd van begin dit jaar, op de markt. 


Lokale producten zijn een succesverhaal bij Carrefour: het gaat al om ruim 10.000 lokale producten van 711 lokale producenten. In 2016 introduceert Carrefour lokale producten in de Carrefour Express winkels. Ook komen dit jaar drie nieuwe Kwaliteitsketens Carrefour (KKC) op de markt: een appelsap, een appel-perensap en een Belgische KKC-kersenvariëteit.

 

Verspilling tegengaan

Carrefour is partner van “de Schenkingsbeurs”, een platform voor het beheer van voedselschenkingen. De retailer bevoorraadt vijf sociale kruideniers en organiseert jaarlijks een voedselinzameling bij zijn klanten. Via het initiatief “Solidariteitsklik” stelde Carrefour in 2015 200.000 euro ter beschikking voor structurele hulp aan ngo’s. In 2016 schenkt Carrefour 300.000 euro. Er komt ook een nieuwe voedselinzameling in de winkels.


Tot slot lanceert Carrefour een wedstrijd die leveranciers wil stimuleren om de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan. Producenten kunnen een bestaand of nieuw initiatief voorleggen dat de voedselverspilling binnen de onderneming beperkt. Het kan gaan om een productieproces, een bewustmakingsactie voor het personeel, een nieuw materiaal... Met de hulp van een jury van experten zal Carrefour België een aantal projecten selecteren en één initiatief aanduiden dat België tijdens deze internationale wedstrijd mag vertegenwoordigen.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een knap staaltje warm en koud blazen

24/03/2017

Voor al uw kortingen heeft u nog maar één kaart nodig en voor al uw feesten is er voortaan één adres. Maar wat te denken van het mistgordijn dat Ahold Delhaize optrok? Verneem er het fijne van in het weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi treft voorbereidingen voor Belgische webshop

24/03/2017

Discountketen Aldi is in België op zoek naar een e-commerce reporting analist en een logistic operations manager e-commerce. Dat duidt er op dat de Duitse keten van plan is om ook in België van start te gaan met online verkoop.

In fastfood tellen smaak, prijs en snelheid

24/03/2017

De sector van de fastfood- en selfservicerestaurants wordt gedomineerd door een beperkt aantal grote namen. Drivers zijn smaak, prijs-kwaliteitverhouding en snelheid. 

RetailDetail Food combineert bier en kaas

24/03/2017

De zestiende editie van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant onderzoekt het potentieel van foodpairing voor bier en kaas. Maar er is uiteraard veel meer. Benieuwd? 

Nog geen beslissing over toekomst Albert Heijn België

23/03/2017

Ahold Delhaize heeft nog geen definitieve beslissing genomen over de toekomst van het winkelmerk Albert Heijn in België. Uitsluitsel komt er pas in de eerste helft van 2019.

Ahold Delhaize verkoopt nu ook winkels aan Carrefour

23/03/2017

Carrefour Belgium neemt drie winkels en één te realiseren winkelproject over van Ahold Delhaize. Ze zullen als Market worden heropend. De Albert Heijn van Boortmeerbeek wordt overgenomen door een zelfstandige ondernemer. 

Back to top