Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

In 2015 is de zondagsomzet van Nederlandse supermarkten gegroeid naar 1,41 miljard euro. Dat is een stijging van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan twee op drie gezinnen doet per jaar bijna 9 keer boodschappen op zondag.

 

Dalende omzet op zaterdag

Vooral jongeren, zowel alleenstaanden als tweeverdieners, maken volgens GfK gebruik van de zondagopeningen van supermarkten. Ook zijn het voornamelijk huishoudens in het zuiden van Nederland en in de Randstad die op zondag hun inkopen doen, al is de groei in alle regio’s merkbaar.

 

De opkomst van het winkelen op zondag heeft zijn effect op de omzet van de zaterdag. Het aandeel van zaterdag is in 2015 dan ook teruggezakt naar 42,6 procent. In 2012 was dat nog 46 procent. Vrijdag en zaterdag zijn wel nog steeds de twee belangrijkste dagen voor supermarkten.

 

GfK meldt daarnaast dat de omzet in januari in 2016 ongeveer stabiel is gebleven ten opzichte van 2015, met 2,61 miljard euro. Gemiddeld werd er per kassabon dan wel 1,9 procent minder uitgegeven, het aantal kassabonnen steeg daarentegen met bijna 2 procent.