Zondag steeds belangrijker voor supermarkten | RetailDetail

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

In 2015 is de zondagsomzet van Nederlandse supermarkten gegroeid naar 1,41 miljard euro. Dat is een stijging van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan twee op drie gezinnen doet per jaar bijna 9 keer boodschappen op zondag.

 

Dalende omzet op zaterdag

Vooral jongeren, zowel alleenstaanden als tweeverdieners, maken volgens GfK gebruik van de zondagopeningen van supermarkten. Ook zijn het voornamelijk huishoudens in het zuiden van Nederland en in de Randstad die op zondag hun inkopen doen, al is de groei in alle regio’s merkbaar.

 

De opkomst van het winkelen op zondag heeft zijn effect op de omzet van de zaterdag. Het aandeel van zaterdag is in 2015 dan ook teruggezakt naar 42,6 procent. In 2012 was dat nog 46 procent. Vrijdag en zaterdag zijn wel nog steeds de twee belangrijkste dagen voor supermarkten.

 

GfK meldt daarnaast dat de omzet in januari in 2016 ongeveer stabiel is gebleven ten opzichte van 2015, met 2,61 miljard euro. Gemiddeld werd er per kassabon dan wel 1,9 procent minder uitgegeven, het aantal kassabonnen steeg daarentegen met bijna 2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.