Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

Zondag steeds belangrijker voor supermarkten

In 2015 is de zondagsomzet van Nederlandse supermarkten gegroeid naar 1,41 miljard euro. Dat is een stijging van 21 procent ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan twee op drie gezinnen doet per jaar bijna 9 keer boodschappen op zondag.

 

Dalende omzet op zaterdag

Vooral jongeren, zowel alleenstaanden als tweeverdieners, maken volgens GfK gebruik van de zondagopeningen van supermarkten. Ook zijn het voornamelijk huishoudens in het zuiden van Nederland en in de Randstad die op zondag hun inkopen doen, al is de groei in alle regio’s merkbaar.

 

De opkomst van het winkelen op zondag heeft zijn effect op de omzet van de zaterdag. Het aandeel van zaterdag is in 2015 dan ook teruggezakt naar 42,6 procent. In 2012 was dat nog 46 procent. Vrijdag en zaterdag zijn wel nog steeds de twee belangrijkste dagen voor supermarkten.

 

GfK meldt daarnaast dat de omzet in januari in 2016 ongeveer stabiel is gebleven ten opzichte van 2015, met 2,61 miljard euro. Gemiddeld werd er per kassabon dan wel 1,9 procent minder uitgegeven, het aantal kassabonnen steeg daarentegen met bijna 2 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top