Zondagopening supermarkt steeds populairder

Zondagopening supermarkt steeds populairder

De Belgische consument trekt steeds vaker op zondag naar de supermarkt: vorig jaar werd 8,1% van de totale omzet bij supermarkten op een zondag behaald, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Steeds minder piekmomenten

Daarmee is het aandeel van de zondag fiks gestegen in vergelijking met 2008, toen dat nog maar 5,1% was. Daardoor zijn er ook steeds minder piekdagen bij de supermarkten. Vroeger werden boodschappen vooral op woensdagmiddag, vrijdagavond of zaterdag gedaan, maar “die uitgelezen pieken zien we steeds meer afvlakken”, zegt Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize aan De Tijd. “Mensen gaan steeds vaker winkelen op donderdag en ook op zondag zien we het aantal klanten toenemen.”

 

De opmars van het winkelen op zondag heeft ook te maken met het feit dat steeds meer winkels op zondag hun deuren openen, wat duidelijk in de smaak valt bij de consument. De meeste ketens zien dan ook dat een zondagopening bijdraagt tot een hogere weekomzet. “Als de weekomzet door een zondagsopening niet stijgt, is het onzinnig om de winkel op zondag open te doen”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour.

 

De populariteit van de zondag heeft te maken met het drukke leven van de Belg, waarbinnen vooral op zondag tijd is om rustig te winkelen, maar mensen doen ook steeds minder vaak hun boodschappen voor een hele week. Daardoor worden buurtwinkels steeds belangrijker, en die zijn vaker open op zondag.

 

De grote ketens zijn dan ook voorstander van een aanpassing van de wet die hen zou toelaten om meer dan vijf zondagen per jaar open te zijn, in plaats van daar enkel te moeten rekenen op hun buurtwinkels die worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Bree krijgt Belgische primeur van Jumbo

07/12/2017

Supermarktketen Jumbo heeft zijn eerste Belgische vestiging beet: de retailer zal een pand betrekken in een nieuw retailpark in het Limburgse Bree, verneemt RetailDetail. De opening is wel nog niet voor morgen.

Back to top