Zondagopening supermarkt steeds populairder | RetailDetail

Zondagopening supermarkt steeds populairder

Zondagopening supermarkt steeds populairder

De Belgische consument trekt steeds vaker op zondag naar de supermarkt: vorig jaar werd 8,1% van de totale omzet bij supermarkten op een zondag behaald, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Steeds minder piekmomenten

Daarmee is het aandeel van de zondag fiks gestegen in vergelijking met 2008, toen dat nog maar 5,1% was. Daardoor zijn er ook steeds minder piekdagen bij de supermarkten. Vroeger werden boodschappen vooral op woensdagmiddag, vrijdagavond of zaterdag gedaan, maar “die uitgelezen pieken zien we steeds meer afvlakken”, zegt Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize aan De Tijd. “Mensen gaan steeds vaker winkelen op donderdag en ook op zondag zien we het aantal klanten toenemen.”

 

De opmars van het winkelen op zondag heeft ook te maken met het feit dat steeds meer winkels op zondag hun deuren openen, wat duidelijk in de smaak valt bij de consument. De meeste ketens zien dan ook dat een zondagopening bijdraagt tot een hogere weekomzet. “Als de weekomzet door een zondagsopening niet stijgt, is het onzinnig om de winkel op zondag open te doen”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour.

 

De populariteit van de zondag heeft te maken met het drukke leven van de Belg, waarbinnen vooral op zondag tijd is om rustig te winkelen, maar mensen doen ook steeds minder vaak hun boodschappen voor een hele week. Daardoor worden buurtwinkels steeds belangrijker, en die zijn vaker open op zondag.

 

De grote ketens zijn dan ook voorstander van een aanpassing van de wet die hen zou toelaten om meer dan vijf zondagen per jaar open te zijn, in plaats van daar enkel te moeten rekenen op hun buurtwinkels die worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top