Zondagopening supermarkt steeds populairder

Zondagopening supermarkt steeds populairder

De Belgische consument trekt steeds vaker op zondag naar de supermarkt: vorig jaar werd 8,1% van de totale omzet bij supermarkten op een zondag behaald, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Steeds minder piekmomenten

Daarmee is het aandeel van de zondag fiks gestegen in vergelijking met 2008, toen dat nog maar 5,1% was. Daardoor zijn er ook steeds minder piekdagen bij de supermarkten. Vroeger werden boodschappen vooral op woensdagmiddag, vrijdagavond of zaterdag gedaan, maar “die uitgelezen pieken zien we steeds meer afvlakken”, zegt Roel Dekelver, de woordvoerder van Delhaize aan De Tijd. “Mensen gaan steeds vaker winkelen op donderdag en ook op zondag zien we het aantal klanten toenemen.”

 

De opmars van het winkelen op zondag heeft ook te maken met het feit dat steeds meer winkels op zondag hun deuren openen, wat duidelijk in de smaak valt bij de consument. De meeste ketens zien dan ook dat een zondagopening bijdraagt tot een hogere weekomzet. “Als de weekomzet door een zondagsopening niet stijgt, is het onzinnig om de winkel op zondag open te doen”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour.

 

De populariteit van de zondag heeft te maken met het drukke leven van de Belg, waarbinnen vooral op zondag tijd is om rustig te winkelen, maar mensen doen ook steeds minder vaak hun boodschappen voor een hele week. Daardoor worden buurtwinkels steeds belangrijker, en die zijn vaker open op zondag.

 

De grote ketens zijn dan ook voorstander van een aanpassing van de wet die hen zou toelaten om meer dan vijf zondagen per jaar open te zijn, in plaats van daar enkel te moeten rekenen op hun buurtwinkels die worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top