Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken

Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken

De Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteiten hebben besloten om hun onderzoek naar de fusie tussen SABMiller en AB InBev te verlengen. Normaal gezien moesten ze vandaag met een conclusie komen, maar die deadline wordt niet gehaald.

Afrikaans marktaandeel belangijk voor fusie

De mededingingsautoriteiten stellen nu dat ze meer tijd nodig hebben om met de betrokken partijen te praten, om oplossingen te vinden voor bepaalde problemen - zonder daarbij te zeggen wat die problemen zijn of hoe ze opgelost kunnen worden. De Zuid-Afrikaanse wet staat toe dat het onderzoek met telkens 14 dagen verlengd kan worden en één of twee verlengingen zijn niet ongewoon.

 

AB InBev aanvaardt de verlenging van het onderzoek, maar het bedrijf hoopt wel dat Zuid-Afrika er niet voor zorgt dat de afhandeling van de fusie vertraging oploopt. AB InBev en SABMiller hopen de deal in de tweede helft van dit jaar af te ronden.

 

Naast Zuid-Afrika zijn de twee bierbrouwers ook op zoek naar goedkeuring van de overeenkomst op alle andere markten, zoals Europa en de Verenigde Staten. Eén van de belangrijkste redenen achter de fusie was de mogelijkheid voor AB InBev om in één klap op grote schaal voet aan de grond te krijgen in Afrika. De Afrikaanse markt is immers één van de weinige regio’s waar de komende jaren nog sterke groei wordt verwacht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top