Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken | RetailDetail

Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken

Zuid-Afrika heeft meer tijd nodig om fusie SABMiller en AB InBev te bekijken

De Zuid-Afrikaanse mededingingsautoriteiten hebben besloten om hun onderzoek naar de fusie tussen SABMiller en AB InBev te verlengen. Normaal gezien moesten ze vandaag met een conclusie komen, maar die deadline wordt niet gehaald.

Afrikaans marktaandeel belangijk voor fusie

De mededingingsautoriteiten stellen nu dat ze meer tijd nodig hebben om met de betrokken partijen te praten, om oplossingen te vinden voor bepaalde problemen - zonder daarbij te zeggen wat die problemen zijn of hoe ze opgelost kunnen worden. De Zuid-Afrikaanse wet staat toe dat het onderzoek met telkens 14 dagen verlengd kan worden en één of twee verlengingen zijn niet ongewoon.

 

AB InBev aanvaardt de verlenging van het onderzoek, maar het bedrijf hoopt wel dat Zuid-Afrika er niet voor zorgt dat de afhandeling van de fusie vertraging oploopt. AB InBev en SABMiller hopen de deal in de tweede helft van dit jaar af te ronden.

 

Naast Zuid-Afrika zijn de twee bierbrouwers ook op zoek naar goedkeuring van de overeenkomst op alle andere markten, zoals Europa en de Verenigde Staten. Eén van de belangrijkste redenen achter de fusie was de mogelijkheid voor AB InBev om in één klap op grote schaal voet aan de grond te krijgen in Afrika. De Afrikaanse markt is immers één van de weinige regio’s waar de komende jaren nog sterke groei wordt verwacht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top