Zuid-Afrika zet licht voorwaardelijk op groen voor (S)AB InBev | RetailDetail

Zuid-Afrika zet licht voorwaardelijk op groen voor (S)AB InBev

Zuid-Afrika zet licht voorwaardelijk op groen voor (S)AB InBev

De Zuid-Afrikaanse concurrentiewaakhond keurt de overname van SABMiller door AB InBev goed, maar legt wel een aantal voorwaarden op die specifiek gelden voor Zuid-Afrika en allesbehalve onoverkomelijk zijn.

Al goedkeuring in 16 jurisdicties

AB InBev mag van Zuid-Afrika SABMiller overnemen onder drie voorwaarden. Zo moet de nieuwe fusiegroep ciderproducent Distell (waarvan SABMiller ruim een kwart bezit) binnen de drie jaar verkopen, mogen andere brouwers niet het risico lopen om ruimte te verliezen in de winkelrekken en moet kroonkurkenfabrikant Coleus ook diensten blijven leveren aan concurrerende brouwerijen.

 

In een persbericht "verwelkomt AB Inbev de goedkeuring" en laat ’s werelds grootste brouwer weten dat hij “goed op weg is” om de transactie in de tweede helft van dit jaar volledig af te ronden. De overname kreeg intussen groen licht in 16 jurisdicties en daar waar dat nog niet is gebeurd, doen beide bedrijven er naar eigen zeggen alles aan om “zo snel mogelijk” de vereiste goedkeuring te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Back to top