Zwak eerste kwartaal voor General Mills

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Meer ijs verkocht, minder yoghurt

Het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2017-18 is voor General Mills een tegenvaller geworden. De Amerikaanse voedingsgigant zag de omzet een duik nemen met 3,5% naar 3,77 miljard dollar of zo’n 3,2 miljard euro. Op vergelijkbare basis loopt de omzetdaling zelfs op tot 4%.

 

Vooral in de regio Azië & Latijns-Amerika (-8%) en in de Noord-Amerikaanse retail (-5%) krijgt de groep klappen. Enkel in de zone Europa-Australië is er een autonome omzetgroei met 3% tot 492 miljoen dollar (of 415 miljoen euro). Dat is vooral te danken aan de groeiende populariteit van ijsmerk Häagen-Dazs ijs, want de verkoop van yoghurtmerk Yoplait vertoont een dip.

 

De operationele winst klokte 3,1% lager af op 625,8 miljoen dollar (525 miljoen euro), terwijl de nettowinst 1,1% daalde tot 404,7 miljoen dollar (net geen 340 miljoen euro).

 

Het voedingsconcern uit Minneapolis herhaalde zijn prognose voor het hele boekjaar, waarbij het management uitgaat van een daling van de autonome omzet met 1 tot 2% en een stijging van de operationele winst met hoogstens één procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top