Zwak eerste kwartaal voor General Mills

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Meer ijs verkocht, minder yoghurt

Het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2017-18 is voor General Mills een tegenvaller geworden. De Amerikaanse voedingsgigant zag de omzet een duik nemen met 3,5% naar 3,77 miljard dollar of zo’n 3,2 miljard euro. Op vergelijkbare basis loopt de omzetdaling zelfs op tot 4%.

 

Vooral in de regio Azië & Latijns-Amerika (-8%) en in de Noord-Amerikaanse retail (-5%) krijgt de groep klappen. Enkel in de zone Europa-Australië is er een autonome omzetgroei met 3% tot 492 miljoen dollar (of 415 miljoen euro). Dat is vooral te danken aan de groeiende populariteit van ijsmerk Häagen-Dazs ijs, want de verkoop van yoghurtmerk Yoplait vertoont een dip.

 

De operationele winst klokte 3,1% lager af op 625,8 miljoen dollar (525 miljoen euro), terwijl de nettowinst 1,1% daalde tot 404,7 miljoen dollar (net geen 340 miljoen euro).

 

Het voedingsconcern uit Minneapolis herhaalde zijn prognose voor het hele boekjaar, waarbij het management uitgaat van een daling van de autonome omzet met 1 tot 2% en een stijging van de operationele winst met hoogstens één procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.