Zwakke Chinese verkoop zorgt voor omzetdaling bij Pernod Ricard | RetailDetail

Zwakke Chinese verkoop zorgt voor omzetdaling bij Pernod Ricard

Zwakke Chinese verkoop zorgt voor omzetdaling bij Pernod Ricard

Drankenproducent Pernod Ricard zag in zijn derde kwartaal de omzet met 3% dalen. Die daling werd toegeschreven aan negatieve wisselkoerseffecten en aan een lagere vraag in China, waar het Chinese Nieuwjaar dit jaar vroeger viel.

Sterke groei Verenigde Staten

De omzet van Pernod Ricard daalde zo naar 1,86 miljard euro in de drie maanden tot april. Zonder negatieve wisselkoerseffecten zou er wel sprake geweest zijn van een lichte stijging van 1%.

 

Over de eerste drie kwartalen samen steeg de omzet van de Franse drankenproducent met 3% naar 6,81 miljard euro. In de Verenigde Staten kende de groep een sterke groei van 6%, maar die werd deels tenietgedaan door een dalende vraag in Azië. In Europa was er sprake van een groei van 1%, vooral dankzij positieve resultaten in Spanje.

 

Pernod Ricard zegt ook in de komende periodes te blijven inzetten op groei in de Verenigde Staten. Die groei moet ervoor zorgen dat de resultaten in China, waar anticorruptiemaatregelen van de regering zorgen voor minder uitgaven in de luxesector, minder impact hebben op de totale resultaten van de drankenproducent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.