Zwakke euro drukt op winst Diageo

Zwakke euro drukt op winst Diageo

In de eerst helft van het jaar kwam de winst voor drankenproducent Diageo, het moederbedrijf van onder andere Guinness, lager uit dan verwacht. Dat was voor een groot stuk te wijten aan de zwakke positie van de euro.

 

Groei onderliggende omzet

De totale omzet van Diageo viel in de eerste zes maanden van het boekjaar terug met 5 procent naar 5,6 miljard pond (7,3 miljard euro). Dat was voornamelijk te wijten aan de wisselkoerseffecten, want de onderliggende omzet ging wel met 1,8 procent de hoogte in. Ook het verkochte volume steeg met 1 procent. De wisselkoersen zorgden er volgens Diageo voor dat de omzet 125 miljoen pond (164 miljoen euro) lager uitkwam.

 

De nettowinst van de drankenproducent viel met 156 miljoen pond (205 miljoen euro) terug naar 1,4 miljard pond (1,84 miljard euro).

 

Diageo verwacht dat de impact van wisselkoersen in de tweede helft van het boekjaar minder sterk zal zijn. Het verwacht dat die over het hele jaar een impact zullen hebben van 85 miljoen pond (112 miljoen euro). Bij eerdere prognoses ging Diageo nog uit van een impact van ongeveer 100 miljoen pond (131 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top