Zwakke euro drukt op winst Diageo

Zwakke euro drukt op winst Diageo

In de eerst helft van het jaar kwam de winst voor drankenproducent Diageo, het moederbedrijf van onder andere Guinness, lager uit dan verwacht. Dat was voor een groot stuk te wijten aan de zwakke positie van de euro.

 

Groei onderliggende omzet

De totale omzet van Diageo viel in de eerste zes maanden van het boekjaar terug met 5 procent naar 5,6 miljard pond (7,3 miljard euro). Dat was voornamelijk te wijten aan de wisselkoerseffecten, want de onderliggende omzet ging wel met 1,8 procent de hoogte in. Ook het verkochte volume steeg met 1 procent. De wisselkoersen zorgden er volgens Diageo voor dat de omzet 125 miljoen pond (164 miljoen euro) lager uitkwam.

 

De nettowinst van de drankenproducent viel met 156 miljoen pond (205 miljoen euro) terug naar 1,4 miljard pond (1,84 miljard euro).

 

Diageo verwacht dat de impact van wisselkoersen in de tweede helft van het boekjaar minder sterk zal zijn. Het verwacht dat die over het hele jaar een impact zullen hebben van 85 miljoen pond (112 miljoen euro). Bij eerdere prognoses ging Diageo nog uit van een impact van ongeveer 100 miljoen pond (131 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top