Zwanenberg Food Group gaat voor vleesvervangers

Zwanenberg Food Group gaat voor vleesvervangers

De Nederlandse Zwanenberg Food Group gaat stevig inzetten op de verkoop van vleesvervangers, sauzen en soepen. Zo wil het inspelen op de veranderde markt, waarbij er steeds minder vlees wordt gegeten.

Onomkeerbare trend

De focus op vleesvervangers, soepen en sauzen is best een drastische voor Zwanenberg, dat momenteel pakweg 90% van zijn omzet uit vlees haalt. Toch zit er volgens het bedrijf niets anders op dan mee te gaan in het nieuwe landschap. “Die trend is onomkeerbaar en daar gaan wij als foodbedrijf op inspelen”, zegt directeur en eigenaar Aldo van der Laan aan het FD. “We kijken of we door gerichte overnames of het bouwen van eigen fabrieken mee kunnen gaan in die voedingstrend.”

 

De eerste stappen voor die nieuwe strategie zijn ondertussen al gezet: zo werd er deze zomer al een samenwerking gesloten rond de soepfabriek van Unilever in Oss en deed Zwanenberg onlangs de divisie verse vleeswaren van de hand. Die kwam voor een bedrag van ongeveer veertig miljoen euro in handen van het Belgische Ter Beke, waardoor in één klap ook 130 miljoen euro omzet uit het bedrijf verdween.

 

Ook de komende jaren wordt er verder uitgekeken naar mogelijke overnames of samenwerkingen, die niet alleen bijdragen aan de nieuwe strategie maar ook zorgen voor schaalgrootte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6 procent gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6 procent gedaald. Dat blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Daarnaast is het aantal drankenhandels met personeel wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Back to top