Zwanenberg Food Group gaat voor vleesvervangers

Zwanenberg Food Group gaat voor vleesvervangers

De Nederlandse Zwanenberg Food Group gaat stevig inzetten op de verkoop van vleesvervangers, sauzen en soepen. Zo wil het inspelen op de veranderde markt, waarbij er steeds minder vlees wordt gegeten.

Onomkeerbare trend

De focus op vleesvervangers, soepen en sauzen is best een drastische voor Zwanenberg, dat momenteel pakweg 90% van zijn omzet uit vlees haalt. Toch zit er volgens het bedrijf niets anders op dan mee te gaan in het nieuwe landschap. “Die trend is onomkeerbaar en daar gaan wij als foodbedrijf op inspelen”, zegt directeur en eigenaar Aldo van der Laan aan het FD. “We kijken of we door gerichte overnames of het bouwen van eigen fabrieken mee kunnen gaan in die voedingstrend.”

 

De eerste stappen voor die nieuwe strategie zijn ondertussen al gezet: zo werd er deze zomer al een samenwerking gesloten rond de soepfabriek van Unilever in Oss en deed Zwanenberg onlangs de divisie verse vleeswaren van de hand. Die kwam voor een bedrag van ongeveer veertig miljoen euro in handen van het Belgische Ter Beke, waardoor in één klap ook 130 miljoen euro omzet uit het bedrijf verdween.

 

Ook de komende jaren wordt er verder uitgekeken naar mogelijke overnames of samenwerkingen, die niet alleen bijdragen aan de nieuwe strategie maar ook zorgen voor schaalgrootte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top