Zwanenberg Food Group gaat voor vleesvervangers | RetailDetail

Zwanenberg Food Group gaat voor vleesvervangers

Zwanenberg Food Group gaat voor vleesvervangers

De Nederlandse Zwanenberg Food Group gaat stevig inzetten op de verkoop van vleesvervangers, sauzen en soepen. Zo wil het inspelen op de veranderde markt, waarbij er steeds minder vlees wordt gegeten.

Onomkeerbare trend

De focus op vleesvervangers, soepen en sauzen is best een drastische voor Zwanenberg, dat momenteel pakweg 90% van zijn omzet uit vlees haalt. Toch zit er volgens het bedrijf niets anders op dan mee te gaan in het nieuwe landschap. “Die trend is onomkeerbaar en daar gaan wij als foodbedrijf op inspelen”, zegt directeur en eigenaar Aldo van der Laan aan het FD. “We kijken of we door gerichte overnames of het bouwen van eigen fabrieken mee kunnen gaan in die voedingstrend.”

 

De eerste stappen voor die nieuwe strategie zijn ondertussen al gezet: zo werd er deze zomer al een samenwerking gesloten rond de soepfabriek van Unilever in Oss en deed Zwanenberg onlangs de divisie verse vleeswaren van de hand. Die kwam voor een bedrag van ongeveer veertig miljoen euro in handen van het Belgische Ter Beke, waardoor in één klap ook 130 miljoen euro omzet uit het bedrijf verdween.

 

Ook de komende jaren wordt er verder uitgekeken naar mogelijke overnames of samenwerkingen, die niet alleen bijdragen aan de nieuwe strategie maar ook zorgen voor schaalgrootte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.