Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt | RetailDetail

Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt

Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt
Coop Schweiz

In het treinstation van Zug, ten zuiden van Zürich, heeft Coop een eerste vestiging geopend van de formule Karma. De winkel is genoemd naar het vegetarische huismerk Karma, dat uiteraard goed vertegenwoordigd is in het assortiment. 

Voor flexitariërs

De kleine stadssupermarkt (140 m²) biedt de grootste keuze vegetarische en veganistische producten in Zwitserland aan, waaronder verse en houdbare voedingsproducten en dranken, maar ook cosmetica en papierwaren. Zowat één derde van het aanbod is biologisch of fairtrade. 

 

Shoppers vinden er onder andere een afdeling bulkproducten, een koffie- en theebar met zithoek, huisgemaakte ontbijtkommen, smoothies, salades, sandwiches en veganistische hotdogs. In samenwerking met receptenwebsite Fooby presenteert de winkel wekelijks een vegetarisch recept, waarvan de ingrediënten op een gondelhoofd worden gepresenteerd. 

 

Coop gelooft in het potentieel, aangezien 40% van de Zwitsers zichzelf flexitariër noemt. Toch is enige terughoudendheid op zijn plaats: de Duitse keten Veganz, de eerste veganistische supermarktketen ter wereld, kwam ondanks hoge ambities begin dit jaar in financiële problemen. En hoewel vegetarische en veganistische restaurants overal in Europa sterk in opkomst zijn, vinden we maar weinig voorbeelden terug van plantaardige winkelconcepten. Vegansuper (Groningen), Veggie4u (Den Haag) en Vegabond (Amsterdam) zijn wel kleinschalige en losstaande Nederlandse initiatieven. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.