Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt | RetailDetail

Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt

Zwitserse Coop opent vegetarische supermarkt
Coop Schweiz

In het treinstation van Zug, ten zuiden van Zürich, heeft Coop een eerste vestiging geopend van de formule Karma. De winkel is genoemd naar het vegetarische huismerk Karma, dat uiteraard goed vertegenwoordigd is in het assortiment. 

Voor flexitariërs

De kleine stadssupermarkt (140 m²) biedt de grootste keuze vegetarische en veganistische producten in Zwitserland aan, waaronder verse en houdbare voedingsproducten en dranken, maar ook cosmetica en papierwaren. Zowat één derde van het aanbod is biologisch of fairtrade. 

 

Shoppers vinden er onder andere een afdeling bulkproducten, een koffie- en theebar met zithoek, huisgemaakte ontbijtkommen, smoothies, salades, sandwiches en veganistische hotdogs. In samenwerking met receptenwebsite Fooby presenteert de winkel wekelijks een vegetarisch recept, waarvan de ingrediënten op een gondelhoofd worden gepresenteerd. 

 

Coop gelooft in het potentieel, aangezien 40% van de Zwitsers zichzelf flexitariër noemt. Toch is enige terughoudendheid op zijn plaats: de Duitse keten Veganz, de eerste veganistische supermarktketen ter wereld, kwam ondanks hoge ambities begin dit jaar in financiële problemen. En hoewel vegetarische en veganistische restaurants overal in Europa sterk in opkomst zijn, vinden we maar weinig voorbeelden terug van plantaardige winkelconcepten. Vegansuper (Groningen), Veggie4u (Den Haag) en Vegabond (Amsterdam) zijn wel kleinschalige en losstaande Nederlandse initiatieven. 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.