Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé

Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé

Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé heeft de omzet in de eerste 9 maanden van dit jaar iets minder hard zien groeien dan verwacht. Het concern boven merken als Nescafé, KitKat en Vittel voelt de prijzendruk en de sterke Zwitserse frank aan den lijve.

4,5% organische groei

's Werelds grootste foodfabrikant behaalde de voorbije negen maanden een omzet van 66,2 miljard Zwitserse frank (54,8 miljard euro), zo'n 3% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. De redenen zijn stilaan bekend: door het lage consumentenvertrouwen kan Nestlé maar moeilijk zijn prijzen verhogen in Europa, en bovendien heeft de sterke Zwitserse frank een nefaste invloed.

 

De onderliggende cijfers zijn echter wél een opsteker: exclusief wisselkoerseffecten (-7,5%!) en overnames (-0,1%) kan de groep bogen op een groei van 4,5% (een ietsje onder de analistenverwachting van +4,7%). Alle regio's hebben hun steentje bijgedragen: +1,4% in Europa, +5,1% in Noord- en Zuid-Amerika en +6,5% in Azië-Oceanië-Afrika.

 

"In een commerciële context van wereldwijde volatiliteit zonder gunstige wind hebben we een goede algemene groei gerealiseerd", zegt de Belgische topman Paul Bulcke. Nestlé houdt dan ook vast aan zijn eerder geformuleerde omzetverwachting (+5%) voor heel 2014 en voorspelt ook dat de winst zal toenemen (exclusief wisselkoerseffecten).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top