Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé

Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé

Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé heeft de omzet in de eerste 9 maanden van dit jaar iets minder hard zien groeien dan verwacht. Het concern boven merken als Nescafé, KitKat en Vittel voelt de prijzendruk en de sterke Zwitserse frank aan den lijve.

4,5% organische groei

's Werelds grootste foodfabrikant behaalde de voorbije negen maanden een omzet van 66,2 miljard Zwitserse frank (54,8 miljard euro), zo'n 3% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. De redenen zijn stilaan bekend: door het lage consumentenvertrouwen kan Nestlé maar moeilijk zijn prijzen verhogen in Europa, en bovendien heeft de sterke Zwitserse frank een nefaste invloed.

 

De onderliggende cijfers zijn echter wél een opsteker: exclusief wisselkoerseffecten (-7,5%!) en overnames (-0,1%) kan de groep bogen op een groei van 4,5% (een ietsje onder de analistenverwachting van +4,7%). Alle regio's hebben hun steentje bijgedragen: +1,4% in Europa, +5,1% in Noord- en Zuid-Amerika en +6,5% in Azië-Oceanië-Afrika.

 

"In een commerciële context van wereldwijde volatiliteit zonder gunstige wind hebben we een goede algemene groei gerealiseerd", zegt de Belgische topman Paul Bulcke. Nestlé houdt dan ook vast aan zijn eerder geformuleerde omzetverwachting (+5%) voor heel 2014 en voorspelt ook dat de winst zal toenemen (exclusief wisselkoerseffecten).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top