Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé

Zwitserse frank en prijzenslag in Europa wegen op Nestlé

Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé heeft de omzet in de eerste 9 maanden van dit jaar iets minder hard zien groeien dan verwacht. Het concern boven merken als Nescafé, KitKat en Vittel voelt de prijzendruk en de sterke Zwitserse frank aan den lijve.

4,5% organische groei

's Werelds grootste foodfabrikant behaalde de voorbije negen maanden een omzet van 66,2 miljard Zwitserse frank (54,8 miljard euro), zo'n 3% lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. De redenen zijn stilaan bekend: door het lage consumentenvertrouwen kan Nestlé maar moeilijk zijn prijzen verhogen in Europa, en bovendien heeft de sterke Zwitserse frank een nefaste invloed.

 

De onderliggende cijfers zijn echter wél een opsteker: exclusief wisselkoerseffecten (-7,5%!) en overnames (-0,1%) kan de groep bogen op een groei van 4,5% (een ietsje onder de analistenverwachting van +4,7%). Alle regio's hebben hun steentje bijgedragen: +1,4% in Europa, +5,1% in Noord- en Zuid-Amerika en +6,5% in Azië-Oceanië-Afrika.

 

"In een commerciële context van wereldwijde volatiliteit zonder gunstige wind hebben we een goede algemene groei gerealiseerd", zegt de Belgische topman Paul Bulcke. Nestlé houdt dan ook vast aan zijn eerder geformuleerde omzetverwachting (+5%) voor heel 2014 en voorspelt ook dat de winst zal toenemen (exclusief wisselkoerseffecten).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top