Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees
Shutterstock

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

 

Prima 2017

Het is de eerste keer in het dertienjarige bestaan van Prime, dat Amazon zelf concrete cijfers vrijgeeft. Het blijkt een klinkend succes: in 2017 is de kaap van de honderd miljoen gebruikers gerond en werden er via Prime ruim vijf miljard producten verkocht, zo schrijft Bezos. Prime is de abonnementsformule waarbij leden voor enkele dollars per maand miljoenen producten snel en gratis thuis geleverd krijgen. De dienst werd opgestart in 2005 in de Verenigde Staten. Inmiddels is Prime ook uitgerold in Groot-Brittannië, Duitsland, India en China en sinds november vorig jaar ook in de Benelux.

 

Bezos blikt traditiegetrouw terug op de “mijlpalen” van het voorbije jaar. Voor het eerst waren bijvoorbeeld meer dan de helft van alle producten die via Amazon werden aangekocht afkomstig van ‘derden’: in de Verenigde Staten alleen al zijn meer dan 300.000 kleine en middelgrote bedrijfjes aanwezig op de ‘marktplaats’ van Amazon.

 

2017 was ook het beste jaar ooit voor de verkoop van eigen hardware (denk aan Echo, Echo Dot, Fire TV Stick en Alexia), terwijl de omzet van Amazon Web Services voor het eerst afklokte op 20 miljard dollar. On-demanddienst Amazon Music Unlimited zag zijn abonneebestand het laatste halfjaar dan weer verdubbelen, aangezwengeld door de lancering van de dienst in dertig extra landen. En zo gaat Bezos nog wel even door in de brief die u hier volledig kunt lezen.

 

“Dit jaar vieren we de twintigste verjaardag van de eerste brief aan de aandeelhouders”, besluit de CEO van Amazon, “maar onze kernwaarden en aanpak zijn dezelfde gebleven. Het is en blijft onze betrachting om ’s werelds meest klantgerichte bedrijf te zijn, ook al weten we dat dit geen kleine of simpele uitdaging is. We beseffen dat er nog veel dingen beter kunnen, maar we halen enorm veel energie uit de vele uitdagingen en opportuniteiten die voor ons liggen.” Kortom, Jeff Bezos is nog niet meteen van plan om op zijn lauweren te gaan rusten...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.