Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees
Shutterstock

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

 

Prima 2017

Het is de eerste keer in het dertienjarige bestaan van Prime, dat Amazon zelf concrete cijfers vrijgeeft. Het blijkt een klinkend succes: in 2017 is de kaap van de honderd miljoen gebruikers gerond en werden er via Prime ruim vijf miljard producten verkocht, zo schrijft Bezos. Prime is de abonnementsformule waarbij leden voor enkele dollars per maand miljoenen producten snel en gratis thuis geleverd krijgen. De dienst werd opgestart in 2005 in de Verenigde Staten. Inmiddels is Prime ook uitgerold in Groot-Brittannië, Duitsland, India en China en sinds november vorig jaar ook in de Benelux.

 

Bezos blikt traditiegetrouw terug op de “mijlpalen” van het voorbije jaar. Voor het eerst waren bijvoorbeeld meer dan de helft van alle producten die via Amazon werden aangekocht afkomstig van ‘derden’: in de Verenigde Staten alleen al zijn meer dan 300.000 kleine en middelgrote bedrijfjes aanwezig op de ‘marktplaats’ van Amazon.

 

2017 was ook het beste jaar ooit voor de verkoop van eigen hardware (denk aan Echo, Echo Dot, Fire TV Stick en Alexia), terwijl de omzet van Amazon Web Services voor het eerst afklokte op 20 miljard dollar. On-demanddienst Amazon Music Unlimited zag zijn abonneebestand het laatste halfjaar dan weer verdubbelen, aangezwengeld door de lancering van de dienst in dertig extra landen. En zo gaat Bezos nog wel even door in de brief die u hier volledig kunt lezen.

 

“Dit jaar vieren we de twintigste verjaardag van de eerste brief aan de aandeelhouders”, besluit de CEO van Amazon, “maar onze kernwaarden en aanpak zijn dezelfde gebleven. Het is en blijft onze betrachting om ’s werelds meest klantgerichte bedrijf te zijn, ook al weten we dat dit geen kleine of simpele uitdaging is. We beseffen dat er nog veel dingen beter kunnen, maar we halen enorm veel energie uit de vele uitdagingen en opportuniteiten die voor ons liggen.” Kortom, Jeff Bezos is nog niet meteen van plan om op zijn lauweren te gaan rusten...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.