Aprilgrappen en grollen, ook in de retail | RetailDetail

Aprilgrappen en grollen, ook in de retail

Aprilgrappen en grollen, ook in de retail
Foto: Coolblue

Wie had verwacht dat 1 april een marketingfeestdag zou worden? Ter ere van 1 april tonen retailers en merken zich van hun lolligste kant, in de hoop viral te gaan of op zijn minst media-aandacht te krijgen.

 

Coolblue verwent pakketjes op de fiets

Coolblue beweert pakjes nu ook per fiets te gaan bezorgen, omdat ze dat zelf het liefst willen. “Als je het aan de pakjes zelf vraagt, willen ze het liefst met de fiets geleverd worden,” zo klinkt het bij Coolblue, dat met de speciale pakjesfietsen naar eigen zeggen haar grootste innovatie ooit lanceert. 


CoolblueFietst moet een milieu- en pakketvriendelijk alternatief worden voor de klassieke leveringen, al zullen de fietsende ‘Pakketverzorgers’ vooral kleine pakjes aan huis bezorgen. “Onze Pakketverzorgers gaan obsessief voorzichtig om met je pakje,” zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België: “We verpakken je bestelling in een extra stevige doos en leggen ‘m zachtjes neer in onze speciaal ontworpen pakfiets. Het zijn tenslotte jouw producten.”

 

 

Platenlabel van Bagels & Beans

De Nederlandse koffie- en bagelketen Bagels & Beans wordt plots ook een platenlabel, want als je de persberichten gelooft, heeft oprichter Ronald Bakker nu eenmaal een voorliefde voor alles wat rond is met een gat in. “Een LP is een rondje met een gat erin, net als een bagel”, legt Bakker de stap uit. Al gesigneerde artiesten zijn zogezegd finaliste Jennie Lena van The Voice of Holland 2015 en het aanstormende talent JUNE. 


“JuiceJunkRecords is een boutique platenlabel dat bijzondere artiesten de kans biedt een groter publiek te bereiken. Authentieke performers, compromisloos waar het aankomt op hun kunst. Puur en ongezoet. Het label is opgericht door Ronald Bakker, die met Bagels & Beans eerder heel Nederland aan een LP-vormig broodje kreeg. Het is zijn missie om ongekend talent de aandacht te geven die het verdient”, klinkt het.

 

Hunkemöller brengt matching badkledij

Op het strand je geliefde makkelijk herkennen? Of schaars geklede kapers aan de kust tonen dat hij of zij van jou is? Dat doe je natuurlijk door je partner een matching strandoutfit te geven. Hunkemöller presenteert, na de sportbeha voor heren met ‘manboobs’ vorig jaar, dit jaar trots een bijpassende zwembroekcollectie voor heren, met dezelfde prints en details als de bikinibroekjes van hun vrouwen.


“Als we de trends mogen geloven, gaan we in 2018 nog meer op de tour van uniseks- en gender neutrale producten”, luidt de redenering bij Hunkemöller. Een logische stap is daarom een ‘matching’ badmodelook voor mannen, “zodat niet alleen jij, maar ook híj straalt op het strand”.

 

Specsavers regelt date voor je ogen

De ogen zijn de vensters naar de ziel, zegt men toch? Wat heb je dan meer nodig dan – letterlijk – een oogopslag om de liefde van je leven te vinden… Dat moeten ze ook bij optiekketen Specsavers hebben gedacht, toen ze met EyeDate-app op de proppen kwamen. 


De bijzondere nieuwe datingapp wordt op 1 juni gelanceerd en laat mensen elkaar ontmoeten op basis van, jawel, hun ogen. Met deze app kijk je elkaar in de ogen – en enkel en alleen de ogen – om te voelen of er een vonk overslaat.

 

 

Gecamoufleerde paaseieren bij Hema

Hema integreert het paasthema en wil het kinderen net iets moeilijker maken om paaseitjes te rapen nu de beide feestdagen op dezelfde dag vallen. De Nederlandse retailer brengt voor de unieke gelegenheid camouflagepaaseieren op de markt, om de jonge – en oudere – klanten gegarandeerd uren zoekplezier te bezorgen. 


Tot nu toe is de missie al aardig geslaagd, want tal van zoekgrage shoppers reageren ontgoocheld op de Facebookpagina van Hema: de camouflage-eieren blijken zo goed verstopt, dat ze zelfs in de winkels niet te vinden zijn...

 

Boodschappen via buizenpost

De Nederlandse onlineboodschappendienst Picnic vindt zijn innovatieve elektrische wagentjes, waarmee het nu de leveringen doet, toch al een beetje achterhaald. Voortaan zal het de boodschappenleveringen via hoogtechnologische buizenpost doen: de ‘Hotpod’, wat staat voor ‘Hyperloop of Things, Picnic on Demand’, levert je boodschappen binnen de twee minuten bij je thuis. Voor retours is er weer een andere buis, die pakketjes in evenveel tijd terug naar het distributiecentrum stuurt.


“We combineren de buizenpost van vroeger met de boodschappen van vandaag en de technologie van morgen”, legt Picnic-topman Michiel Muller uit. Hoe het in godsnaam kan? Best simpel, als je Picnic mag geloven: de buizen worden ondergronds geïnstalleerd, en “als het in te passen is in een nieuwbouwproject, zijn de investeringen laag”, aldus nog Muller. Alleen… zo echt innovatief is het niet, want niemand minder dan Elon Musk kwam al eens eerder met precies eenzelfde hyperloop-idee op de proppen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.