BeCommerce introduceert keurmerk voor B2B-webshops

BeCommerce introduceert keurmerk voor B2B-webshops

Branchevereniging BeCommerce heeft een nieuw logo en een nieuw keurmerk voor B2B-webshops voorgesteld. Het is volgens de organisatie het eerste keurmerk in België voor business-to-business e-commercespelers.

 

Worldline krijgt eerste keurmerk

“Dankzij het nieuwe ‘trustmark’, een primeur in België, kunnen B2B-webshops zich onderscheiden en tonen dat ze als transparante en stabiele handelspartners meewerken aan de duurzame ontwikkeling van de sector“, legt algemeen directeur Sofie Geeroms uit. De eerste ontvanger van het keurmerk is betaalspecialist Worldline, dat sinds augustus 2017 ook een eigen B2B-webshop heeft. Om het keurmerk te mogen ontvangen, onderging de dienstverlener eerst een certificatieproces in verschillende stappen.

 

Webshops moeten eerst aan een lijst eisen voldoen, die onder andere inhoudt dat de algemene voorwaarden en het privacybeleid duidelijk zichtbaar moeten zijn en dat de webshop voldoende informatie over het bedrijf moet bevatten. Vervolgens voert externe veiligheidspartner Forus-P twee keer per jaar een veiligheidsscan uit op de websites.

 

B2B e-commerce groeit enorm

B2B e-commerce zit volgens BeCommerce in de lift: “België kende in 2017 een enorme groei wat betreft B2B e-commerce. In de toekomst zal online B2B-handel verder blijven groeien en een steeds belangrijkere rol gaan spelen binnen de e-commercesector”, aldus de vakorganisatie.

 

Tegelijkertijd maakt BeCommerce ook een nieuw logo wereldkundig: het keurmerk en het logo vallen voortaan samen en krijgen een nieuwe look. Het logo bestaat voortaan uit een duim – net zoals voorheen – in een blauwe cirkel. Binnen de blauwe cirkel duidt een halve cirkel in een andere kleur aan om welk keurmerk of wat voor stakeholder het gaat: groen, blauw, paars, rood en geel staan respectievelijk voor B2C-leden, B2B-leden, webshoppartners, businesspartners en sponsors.