Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden
Fiets!

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

“Zin in iets anders”

Winkelmans richtte Fiets! in 2010 op en was sindsdien ook CEO van het bedrijf. Onder zijn bewind groeide de keten uit tot de tweede grootste fietsenverkoper van België, na Decathlon. Begin dit jaar stapte hij echter op als CEO en sinds augustus is hij minderheidsaandeelhouder bij het bedrijf.

 

“Ik ben opgestapt omdat ik zin had in iets anders”, zegt Winkelmans aan De Tijd. “Ik wou een ondernemer zijn, geen CEO van een groot bedrijf met 31 winkels. Sinds enkele maanden investeer ik in start-ups als Rymnd - modieuze kleren voor sporters - en lunch@school, de HelloFresh voor scholen, zeg maar.”

 

Na Winkelmans volgden er twee CEO’s, die even snel vertrokken als ze gekomen waren. Daarna besloot de familie Verhaeren (de nieuwe meerderheidsaandeelhouder en ook de mensen achter bouwbedrijf Viabuild) om Alain Beyens aan te stellen. Die is bestuurder bij datzelfde Viabuild en was tot eind 2016 CEO bij de Roode Pelikaan.

 

Nieuwe hoofdzetel

“We willen Fiets! klaarmaken voor de volgende groeifase”, aldus Beyens. “Winkelmans had het visionaire plan om een fietswinkel in Gent uit te bouwen tot een grote fietsenketen met 45 miljoen euro omzet. Chapeau. Maar een bedrijf in een groeifase heeft op een bepaald moment een nieuwe managementstijl nodig. Winkelmans heeft in samenspraak met de raad van bestuur een stap opzijgezet.”

 

Die nieuwe groeifase komt er dankzij een kapitaalsverhoging van 2,5 miljoen euro van afgelopen zomer. Die moest liquiditeitsproblemen oplossen, maar een groot deel van het geld zal ook gebruikt worden om te investeren in de IT-infrastructuur en een nieuwe hoofdzetel in Temse. “We investeren er in een centraal magazijn en een centrale werkplaats. Daar zullen alle herstellingen van de e-bikes - goed voor meer dan 60% van de omzet - worden geconcentreerd. Zo kan het personeel in de winkels zich op de minder technologische reparaties van gewone fietsen richten.”

 

Daarnaast wil Beyens ook snel uitbreiden naar Brussel en Wallonië, en wordt er gedacht aan verdere uitbreiding in het buitenland, al zijn er op dat vlak nog geen concrete plannen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top