Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden | RetailDetail

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden
Fiets!

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

“Zin in iets anders”

Winkelmans richtte Fiets! in 2010 op en was sindsdien ook CEO van het bedrijf. Onder zijn bewind groeide de keten uit tot de tweede grootste fietsenverkoper van België, na Decathlon. Begin dit jaar stapte hij echter op als CEO en sinds augustus is hij minderheidsaandeelhouder bij het bedrijf.

 

“Ik ben opgestapt omdat ik zin had in iets anders”, zegt Winkelmans aan De Tijd. “Ik wou een ondernemer zijn, geen CEO van een groot bedrijf met 31 winkels. Sinds enkele maanden investeer ik in start-ups als Rymnd - modieuze kleren voor sporters - en lunch@school, de HelloFresh voor scholen, zeg maar.”

 

Na Winkelmans volgden er twee CEO’s, die even snel vertrokken als ze gekomen waren. Daarna besloot de familie Verhaeren (de nieuwe meerderheidsaandeelhouder en ook de mensen achter bouwbedrijf Viabuild) om Alain Beyens aan te stellen. Die is bestuurder bij datzelfde Viabuild en was tot eind 2016 CEO bij de Roode Pelikaan.

 

Nieuwe hoofdzetel

“We willen Fiets! klaarmaken voor de volgende groeifase”, aldus Beyens. “Winkelmans had het visionaire plan om een fietswinkel in Gent uit te bouwen tot een grote fietsenketen met 45 miljoen euro omzet. Chapeau. Maar een bedrijf in een groeifase heeft op een bepaald moment een nieuwe managementstijl nodig. Winkelmans heeft in samenspraak met de raad van bestuur een stap opzijgezet.”

 

Die nieuwe groeifase komt er dankzij een kapitaalsverhoging van 2,5 miljoen euro van afgelopen zomer. Die moest liquiditeitsproblemen oplossen, maar een groot deel van het geld zal ook gebruikt worden om te investeren in de IT-infrastructuur en een nieuwe hoofdzetel in Temse. “We investeren er in een centraal magazijn en een centrale werkplaats. Daar zullen alle herstellingen van de e-bikes - goed voor meer dan 60% van de omzet - worden geconcentreerd. Zo kan het personeel in de winkels zich op de minder technologische reparaties van gewone fietsen richten.”

 

Daarnaast wil Beyens ook snel uitbreiden naar Brussel en Wallonië, en wordt er gedacht aan verdere uitbreiding in het buitenland, al zijn er op dat vlak nog geen concrete plannen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.