Nieuwe editie ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezing van start | RetailDetail

Nieuwe editie ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezing van start

Nieuwe editie ‘Qrf Retailer of the Year’ verkiezing van start
De categoriewinnaars van vorig jaar

De grootste Belgische consumentenverkiezing reikt in 2018 voor de dertiende keer de prestigieuze ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’-titels uit. Belgische winkelketens kunnen zich nu aanmelden om deel te nemen aan de verkiezingen.


Barometer van de retailsector

Retailers maken kans op de titels ‘Qrf Beste Winkelketen van België’, ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ en de overall titel ‘Qrf Retailer of the Year Belgium’. Retail adviesbureau Q&A is initiatiefnemer van het internationale ‘Retailer of the Year’-concept, dat inmiddels in negen landen wordt georganiseerd. Qrf City Retail is als hoofdsponsor aan de Belgische verkiezingen verbonden.
 

Ruim 180.000 consumenten beoordeelden in 2017 hun favoriete winkelketens en webshops op tien verschillende criteria: Prijs, Acties en aanbiedingen, Kwaliteit van de producten, Samenstelling assortiment, Deskundigheid, Klantvriendelijkheid, Service, Uitstraling en beleving, Winkelgemak en Betrouwbaarheid.
 

Van al de categoriewinnaars won Standaard Boekhandel vorig jaar de overall titel van ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ging bol.com er met de ‘Qrf Webshop Awards Belgium’ prijs vandoor. Wie dit jaar de grote winnaar is wordt bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night op 29 november in San Marco, Schelle.

 

Meten is weten

Dat de titel een concrete meerwaarde kan betekenen voor de winnaars, blijkt uit een onderzoek dat Q&A uitvoerde bij 400 consumenten. 58% van de ondervraagden gaf aan de verkiezingen te kennen en ruim 70% kent het winnaarslogo. 57% ziet het winnaarslogo als een keurmerk, 41% zou eerder een winkel met winnaarslogo binnenlopen dan zonder dit logo en voor 55% levert het winnaarslogo een positieve bijdrage aan zijn/haar beeld bij de winkel. 43% vindt een winkel met winnaarslogo betrouwbaarder dan een winkel zonder dit logo en 31% zou een winkel met winnaarslogo sneller aanbevelen dan een winkel zonder dit logo.
 

Voor Werner Bruyns, Head of Q&A Belgium, is de verkiezing een waardevolle bron van informatie over de hele retailsector: “Meten is weten. In de retail meer dan elders. Het is van wezenlijk belang de pols van de consument te kunnen nemen, zijn veranderende gewoontes en behoeftes in te schatten en te anticiperen, om dit persoonlijk contact met de klant optimaal te houden of te verbeteren.”

 

Nieuwe vakprijzen

Q&A laat niet alleen de consumenten aan het woord maar polst ook de mening van de retailers zelf.. Daarom wordt dit jaar de nieuwe vakprijs ‘Qrf Best Newcomer in Belgium’ in het leven geroepen. Vakgenoten beoordelen voor deze award de beste toetreders op de Belgische markt. 
 

De ‘Qrf Retail Sustainability Award’ zal dit jaar voor de tweede keer uitgereikt worden. Vakgenoten kunnen de retailer die voor hen het meeste belang hecht aan duurzaamheid benoemen. Een vakjury legt binnen een top 5 van kandidaten, de uiteindelijke winnaar vast. JBC won vorig jaar als eerste deze vakprijs.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.