RetailDetail Congress ‘The Future of Shopping’ bracht inhoud en spektakel | RetailDetail

RetailDetail Congress ‘The Future of Shopping’ bracht inhoud en spektakel

RetailDetail Congress ‘The Future of Shopping’ bracht inhoud en spektakel
Foto’s Maarten De Bouw

Met wel zes CEO’s van toonaangevende retailers op het hoofdpodium pakte het RetailDetail Congress op 26 april uit met een bijzonder sterk programma. Dat werd duidelijk gesmaakt door het talrijk opgekomen publiek.

 

Indrukwekkende show

Het draait meer dan ooit om transparantie en vertrouwen in een samenleving die aan hoog tempo verandert, aldus een wijze Frans Colruyt, die voor verbinding pleitte. Luc Van Mol (ZEB) schetste een haarscherp beeld van de uitdagingen in de modesector: snelheid is een must en er is geen ruimte meer voor fouten. Voor vuurwerk zorgde Erwin Van Osta (Hubo) met een indrukwekkende 3D-projectie. “Hubo is de Colruyt van de doe-het-zelf,” aldus de CEO, en ook: “We gaan een verticale marktplaats lanceren, we willen Hubol.com worden, want dat is de toekomst.”

 

Drie vrouwelijke CEO’s, Anja Maes (FNG), Helen Willems (Di) en Carla Velghe (Hema), benadrukten in een panelgesprek het belang van de factor ‘people’ in retail. Jorg Snoeck, co-auteur van het Managementboek van het Jaar 2018 The Future of Shopping, ging in dialoog met Alexa en liet een online bestelling live per drone leveren op het podium. Kortom: het ging zowel om inhoud als om beleving tijdens dit kennis- en netwerkevent, dat uitliep tot in de late uurtjes. Lees hier ook wat moderator Gino Van Ossel onthield van het meer dan geslaagde congres dat ruim 600 professionele bezoekers bij elkaar bracht. Tot volgend jaar?

 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.