Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk | RetailDetail

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk

Sociaal akkoord bij Carrefour in Frankrijk
Shutterstock

Terwijl bij Carrefour België bonden en directie deze week een eerste keer rond de tafel hebben gezeten, is er in Frankrijk al een akkoord getekend over het sociaal plan en de vrijwillige vertrekkers.

 

4.500 banen weg in Frankrijk

Eind januari kondigde CEO Alexandre Bompard een grote reorganisatie aan bij Carrefour. Op de Parijse hoofdzetel zouden 2400 banen worden geschrapt via vrijwillig vertrek en tegelijk zouden 273 voormalige Dia-discountwinkels in Frankrijk sluiten of worden verkocht. Daarbij zijn nog eens 2100 banen betrokken.

 

Na de stakingen van eind maart zijn de onderhandelingen in een stroomversnelling geraakt. De medewerkers van de Dia-winkels die Carrefour niet heeft kunnen verkopen, krijgen “drie volwaardige jobvoorstellen, waarvan minstens twee binnen de Carrefour-groep, en dat zo dicht mogelijk bij huis”, zo zijn bonden en directie overeengekomen.

 

De medewerkers die het bedrijf vrijwillig verlaten, genieten “financiële begeleidende maatregelen” boven op wat reeds voorzien was in de geldende collectieve arbeidsovereenkomsten en de bedrijfsakkoorden. Dat moet de betrokkenen helpen om “een persoonlijk project in de vorm van een job in loondienst of de oprichting van een bedrijf” te realiseren. Ook over vervroegde pensionering zijn afspraken gemaakt.

 

Drie vakbonden (FO, CGC en CFTC) hebben de akkoorden ondertekend, twee niet (CFDT en CGT). Maar aangezien de ondertekenaars een meerderheid van personeelsleden vertegenwoordigen, treden beide akkoorden in werking vanaf 1 juli, na groen licht van de arbeidsadministratie.

 

Sociaal overleg gestart bij Carrefour België

In België zijn ze nog lang niet zo ver: dinsdag hebben bonden en directie pas voor het eerst rond de tafel gezeten. Het werd een aftastend gesprek dat in een constructieve sfeer verliep, zo viel na afloop te horen. “We willen begrijpen wat de directie wenst en we hebben onze eisen overgemaakt”, zei Myriam Delmée van de socialistische vakbond Setca (BBTK).

 

Op 3 mei staat een ondernemingsraad gepland. De bonden verwachten dan meer informatie en antwoorden “om onderhandelingen te starten met een concrete en begrijpbare basis”. Bij Carrefour België staan 1233 banen op de tocht, maar volgens de recentste berichten zouden 191 banen alsnog gered kunnen worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.