Woelige aandeelhoudersvergadering bij Ahold Delhaize

Woelige aandeelhoudersvergadering bij Ahold Delhaize

Woelige aandeelhoudersvergadering bij Ahold Delhaize
Foto: AholdDelhaize

De laatste aandeelhoudersvergadering van Dick Boer als CEO bij Ahold Delhaize verliep woeliger dan gedacht. Aanleiding: de discussie over de ‘beschermingswal’ die de supermarktgigant moet beschermen tegen vijandige overnames.

 

‘Gifpil’ drukt op de koers

De hamvraag op de aandeelhoudersvergadering was: wie beslist over het al dan niet verlengen van die fameuze ‘beschermingswal’, in de wandelgangen ook wel ‘gifpil’ genoemd. Het antwoord is klaar en duidelijk: het bestuur van Ahold Delhaize zelf.

 

Tot groot ongenoegen van flink wat aandeelhouders, die vinden dat ze buitenspel worden gezet. Zij vinden dat Ahold Delhaize twee jaar lang liet uitschijnen dat de aandeelhoudersvergadering zou kunnen stemmen over een verlenging van de beschermingsconstructie. Maar eind februari hield het bedrijf plotseling voor dat het een zaak van het management was.

 

De hele discussie draait rond de optie die de Stichting Continuïteit Ahold Delhaize momenteel heeft om cumulatief zogeheten ‘preferente’ aandelen te verwerven ‑ dat zijn aandelen waaraan meer rechten verbonden zijn ‑ wanneer bijvoorbeeld een ongewenste koper zich aanbiedt voor Ahold Delhaize. Op die manier kan de Stichting een ongewenste overname afblokken. Maar, zo stellen tal van aandeelhouders, een dergelijke constructie drukt op de aandelenkoers en schrikt overnamekandidaten af. Bij de stemming haalden ze echter bakzeil.

 

Wouter Kolk benoemd

Over de aanstelling van Wouter Kolk in het topmanagement was veel minder onenigheid: de topman van Albert Heijn, sinds kort operationeel directeur van Nederland en België, wordt volgend jaar operationeel directeur voor Europa. Liefst 99,88% van de aandeelhouders ging daarmee akkoord.

 

Voor Dick Boer, die 7 jaar CEO was van de distributeur en onder wiens leiding Ahold huwde met Delhaize, was het meteen de laatste aandeelhoudersvergadering. Hij wordt op 1 juli opgevolgd door de Nederlander Frans Muller. Op de aandeelhoudersvergadering van volgend jaar zal de verlening van Mullers mandaat met vier jaar op de agenda staan. De ex-baas van Delhaize zal dan in totaal zes jaar kunnen aanblijven als CEO.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.