Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens
Shutterstock

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

 

Voor het eerst CO2-norm op komst

Minder dan een maand vóór de Europese Commissie voor het eerst een CO2-norm voor vrachtwagens wil invoeren, hebben 35 grote spelers uit de brede transportsector een brief geschreven aan Juncker & co. Daarin vragen multinationals als Carrefour, Ikea, Nestlé en Unilever, lokale spelers als Colruyt maar ook transportfirma’s gesteund door de Belgische vakfederatie van transporteurs Febetra dat de CO2-uitstoot met 24% teruggedrongen zou worden ten opzichte van de situatie van 2019.

 

Bij monde van haar Europese beroepsfederatie ACEA heeft de vrachtwagensector al laten weten geen bezwaar te hebben tegen een CO2-norm, “zolang die maar realistisch is”. Zij schuiven een verlaging met 16% naar voren tussen 2019 en 2030, met een tussentijdse doelstelling van 7% tegen 2025. “Dat is al behoorlijk uitdagend gezien het beperkte tijdsbestek, zeker als je weet dat de productie van voertuigen die in 2025 verkocht zullen worden, nu al bezig is”, aldus nog ACEA.

 

Initiatiefnemer en drijvende kracht achter de brief, de ngo Transport & Environment, lacht het voorstel van de sector weg als “totaal onaanvaardbaar”. Volgens T&E komt dat gewoon neer op een status quo ten opzichte van wat de sector vandaag al doet. De ngo wijst erop dat de totale transportsector “Europa’s grootste klimaatprobleem” is, verantwoordelijk voor 27% van de totale CO2-uitstoot. De vrachtwagens alleen nemen daarvan een vierde voor hun rekening.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.