Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens
Shutterstock

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

 

Voor het eerst CO2-norm op komst

Minder dan een maand vóór de Europese Commissie voor het eerst een CO2-norm voor vrachtwagens wil invoeren, hebben 35 grote spelers uit de brede transportsector een brief geschreven aan Juncker & co. Daarin vragen multinationals als Carrefour, Ikea, Nestlé en Unilever, lokale spelers als Colruyt maar ook transportfirma’s gesteund door de Belgische vakfederatie van transporteurs Febetra dat de CO2-uitstoot met 24% teruggedrongen zou worden ten opzichte van de situatie van 2019.

 

Bij monde van haar Europese beroepsfederatie ACEA heeft de vrachtwagensector al laten weten geen bezwaar te hebben tegen een CO2-norm, “zolang die maar realistisch is”. Zij schuiven een verlaging met 16% naar voren tussen 2019 en 2030, met een tussentijdse doelstelling van 7% tegen 2025. “Dat is al behoorlijk uitdagend gezien het beperkte tijdsbestek, zeker als je weet dat de productie van voertuigen die in 2025 verkocht zullen worden, nu al bezig is”, aldus nog ACEA.

 

Initiatiefnemer en drijvende kracht achter de brief, de ngo Transport & Environment, lacht het voorstel van de sector weg als “totaal onaanvaardbaar”. Volgens T&E komt dat gewoon neer op een status quo ten opzichte van wat de sector vandaag al doet. De ngo wijst erop dat de totale transportsector “Europa’s grootste klimaatprobleem” is, verantwoordelijk voor 27% van de totale CO2-uitstoot. De vrachtwagens alleen nemen daarvan een vierde voor hun rekening.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.