Geraakt Hema niet verkocht? | RetailDetail

Geraakt Hema niet verkocht?

Geraakt Hema niet verkocht?
Foto: Shutterstock

De Nederlandse warenhuisketen Hema, die sinds september in de etalage staat, geraakt maar moeilijk verkocht. Geïnteresseerde partijen vinden de keten te duur. Eerdere verkooppogingen mislukten ook al. 

 

Twee overnamekandidaten naar tweede ronde

Eigenaar Lion Capital heeft Hema in september vorig jaar voor de derde keer te koop gezet, na twee eerdere gefaalde pogingen in 2011 en 2014. Ook nu verloopt het verkoopproces moeizaam, meent het Financieele Dagblad te weten van ingewijden. 


Nog twee potentiële kopers zouden in de running zijn: het Britse Clayton Dubilier & Rice en een consortium van de Nederlandse investeerdersgroepen Gilde en Alpinvest gingen begin dit jaar door naar de tweede ronde, meent de zakenkrant. De vraagprijs, die naar verluidt tussen het miljard en 1,3 miljard euro ligt, zouden de betrokkenen echter te hoog vinden.


Hema investeert vandaag fors in verdere groei, vooral in het buitenland, met een nieuw internationaal winkelconcept en kleinere vestigingen op convenience-locaties zoals luchthavens en stations. In de Benelux alleen al investeerde de retailer zo 12 miljoen euro vorig jaar.

 

Vraagtekens bij potentieel

Er weerklinken desalniettemin twijfels over het potentieel van Hema, dat jarenlang verliezen leed, maar vorig jaar in zijn derde kwartaal voor het eerst weer voorzichtige winst kon boeken. Financieel zit de warenhuisketen nog met een stevige schuldenberg, volgens het FD veroorzaakt doordat Lion Capital de eigen overname door Hema liet terugbetalen in de vorm van dure leningen. Ook zou Hema amper nog eigen vastgoed hebben.


Ook de toenemende concurrentie is een bron van zorgen: Hema zit steeds meer gevangen tussen populaire non-fooddiscountketens aan de onderkant van de markt en luxewarenhuizen aan de andere markt anderzijds, om het nog maar niet te hebben over de onlineconcurrentie. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.