Groei Alibaba boven verwachting | RetailDetail

Groei Alibaba boven verwachting

Groei Alibaba boven verwachting
Shutterstock.com

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.

 

Consumptiegroei

In de eerste drie maanden van 2018 (het laatste kwartaal van het boekjaar van het bedrijf) steeg de omzet bij Alibaba Group met 61% tot 9,9 miljard dollar (8,3 miljard euro). De winst daalde wel met een derde tot 2,2 miljard dollar (1,8 miljard euro), door de investeringen in groei-initiatieven voor de lange termijn, zegt CEO Daniel Zhang in een persbericht.

 

“Met de verdere uitrol van onze New Retail strategie ontwikkelt ons e-commerceplatform zich tot de leidende retailinfrastructuur van China. Tijdens het afgelopen jaar hebben we ook onze inspanningen verdubbeld inzake technologieontwikkeling, cloudcomputing, logistiek, digitaal entertainment en lokale diensten, zodat we klaar zijn om de consumptiegroei in China en andere opkomende markten op te vangen.”

 

Over het volledige boekjaar steeg de omzet met 58% tot 39,9 miljard dollar (net geen 34 miljard euro). Ook in het fiscale jaar 2019 verwacht de groep te groeien met 60%. Alibaba zet steeds meer in op offline retail (met ketens als Hema, Tmall Supermart en Intime), is met Lazada ook actief in Zuid-Oost Azië, en heeft op zijn marktplaatsen nu al 552 miljoen actieve gebruikers in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.