Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

Hans Anders rondt kaap van 200 miljoen euro omzet

De Nederlandse brillenketen Hans Anders heeft zijn omzet vorig jaar met 6% opgeschroefd tot 203,7 miljoen euro. De optiekketen kondigt tegelijk aan zich terug te trekken uit de Franse markt.

 

(Nog heel even) 513 brillenwinkels

Hans Anders blijft groeien, zo blijkt uit de jaarcijfers van de brillenketen over 2017. De omzet klom van 192 miljoen euro in 2016 tot 203,7 miljoen euro, een stijging met 6%. Daarbij tekende de groep ‑ sinds april vorig jaar eigendom van investeringsfonds 3i ‑ groei op in alle productsegmenten: (zonne)brillen, contactlenzen en hoorapparaten.

 

De groep opende vorig jaar 12 eigen winkels en 17 in franchising, wat het totale aantal verkooppunten op 513 brengt in Nederland, België, Zweden (Direkt Optik) en Frankrijk.

 

Al is er intussen een eind gekomen aan dat Franse avontuur: Hans Anders heeft zijn 60 Franse winkels verkocht aan de familie Abittan, die onder meer eigenaar is van optiekketen Acuitis. Hans Anders richt zich op het ‘value for money’-segment, en dat is in Frankrijk een moeilijk verhaal: doordat consumenten er hoge vergoedingen van hun verzekeraar krijgen, kiezen ze vaker voor een montuur uit de hogere prijsklasse. Het vertrek uit Frankrijk ‑ de verkoop wordt nog deze maand afgerond ‑ kost de brillenketen naar eigen zeggen zo’n 6% omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.