Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over | RetailDetail

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over

Niet Amazon, maar Walmart neemt Indiase marktleider over
© Larich / Shutterstock.com

Ondanks een verleidelijk aanzoek van Amazon gaat de Indiase e-tailer Flipkart toch over in handen van Walmart en - opvallend - Google-eigenaar Alphabet. Voor 15 miljard dollar krijgen de Amerikanen zowat 75% van de aandelen in Flipkart in handen.

 

Nog wel wat struikelstenen

Helemaal rond is de deal nog niet: pas binnen een week zou het zo ver zijn en de voorwaarden kunnen dus nog steeds wijzigen (en zo een verkoop toch nog onmogelijk maken), aldus insiders. Bovendien moeten mededingingsautoriteiten hun zegen nog geven, al was precies dat mogelijk de grote struikelsteen voor het rivaliserende bod van Amazon. Bloomberg meldt immers dat de raad van bestuur van Flipkart vreesde dat een fusie tussen de nummers één en twee in India sowieso een njet zou krijgen van de bevoegde instanties.

 

De overname door rivalen Walmart en Google zou een smadelijke nederlaag zijn voor Amazon, dat vorige week met een genereus bod probeerde een voet tussen de deur te krijgen in India. Analisten wezen dan ook op het belang van het op één na grootste land ter wereld voor Amazon, nadat het bedrijf eerder al zijn nederlaag moest toegeven op 's werelds allergrootste markt: in China zijn Alibaba en JD.com namelijk onaantastbaar - en Walmarkt kocht zichzelf twee jaar geleden al in bij die laatste.

 

Voor Walmart is het dan weer een bekroning van de erg risicovolle strategie om alles in te zetten op de Indiase markt. Om fondsen daarvoor bijeen te krijgen, verkochten de Amerikanen onlangs zelfs hun Britse keten Asda aan Sainsbury's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.