Inkoopstrategie: Carrefour is Delhaize is Colruyt niet

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


27/09/2016

Uber heeft zijn maaltijdbezorgservice UberEats gelanceerd in Amsterdam. Daarmee gaat het de concurrentie aan met Thuisbezorgd.nl, dat al 80 procent van de Nederlandse markt in handen heeft. Toch gelooft Uber dat het nog een rol van betekenis kan spelen.

27/09/2016

De fabrikantenverenigingen BABM in België en FNLI in Nederland krijgen toelichting over de lopende onderhandeling van Ahold Delhaize met zijn grootste leveranciers. “De dialoog is geopend”.

27/09/2016

Aldi gaat volgend jaar 300 miljoen pond (350 miljoen euro) investeren in de eigen winkels. Dat liet het verstaan bij de bekendmaking van de jaarcijfers van het voorbije jaar, waarin het een recordomzet haalde.

26/09/2016

Supermarktketen Lidl kiest ervoor om tegen eind dit jaar enkel nog maar verse vis te verkopen die het ASC- of MSC-keurmerk heeft. Tegen het einde van 2017 moet ook alle diepvriesvis duurzaam zijn.

26/09/2016

Op 15 oktober opent aan de Groenplaats in Antwerpen de overdekte foodmarkt Mercado de deuren. Het nieuwe concept in het voormalige postgebouw haalde zijn inspiratie in steden als Barcelona en Kopenhagen.

26/09/2016

De vernieuwde dienst voor thuislevering bij supermarktketen Delhaize is een groot succes. Daardoor loopt de wachttijd in sommige steden wel hoog op, soms tot zelfs een hele week. Delhaize belooft dat de wachttijden binnenkort zullen slinken.

Back to top