‘The road to China‘: Tmall brengt België naar China

‘The road to China‘: Tmall brengt België naar China

Tmall Global, de internationale online marktplaats van het Chinese Alibaba, komt naar België. Op 21 en 22 september 2016 vinden exclusieve workshops plaats, waar Belgische bedrijven ontdekken hoe ze eenvoudig miljoenen Chinese consumenten kunnen bereiken.

Alibaba: Chinese revolutie in de retail

Jack Ma, de oprichter en voorzitter van Alibaba, is een rasondernemer wiens naam in het lijstje van Jeff Bezos, Steve Jobs en Elon Musk past. Je moet het immers maar kunnen: Alibaba bracht bedrijven al online in contact met klanten en andere bedrijven, nog voor er in Ma’s thuisdorp internet was. 


Vandaag is Alibaba ’s werelds grootste online retailer, met een omzet van omgerekend 4,3 miljard euro alleen al in het tweede kwartaal van 2016. De omzet kwam toen bijna 60% hoger uit dan een jaar eerder. De impact van Alibaba op de Chinese retail is dan ook groter dan wat Amazon ooit in de Verenigde Staten heeft teweeggebracht, meent biograaf Duncan Clark. De platformen Tmall en Taobao hebben zowel nationale als internationale retail mogelijk gemaakt in het geografisch uitgestrekte en qua handel lang erg beperkte China.

 

Enorme Chinese vraag naar buitenlandse producten

Als datzelfde Alibaba nu Belgische bedrijven wil helpen om miljoenen Chinese consumenten, kan je zeker zijn dat er niet over één nacht ijs is gegaan. Tmall.com biedt een verkoopplatform voor alle vooraanstaande buitenlandse retailers en merken, om hun producten ook in China aan de man te brengen. “Via dit platform kunnen Antwerpse bedrijven inspelen op de enorme vraag van de Chinese consument naar buitenlandse producten, zonder zich in China zelf te moeten vestigen”, zegt Koen Kennis, schepen voor middenstand en toerisme in Antwerpen.

 

Europa en alles wat westers is staat in China immers voor kwaliteit en authenticiteit, zegt Michèle Surinx, Aziëkenner van Flanders Investment & Trade. Zeker de midden- en hoge klassen kopen liever iets duurder van westerse makelij dan Chinese producten met een slecht imago. “Chinezen vertrouwen niet wat er in hun eigen land wordt gemaakt, omdat bij hen jarenlang enkel massaproductie van slechte kwaliteit te vinden was. Het schandaal rond melkpoeder onlangs is er het beste voorbeeld van: Chinese consumenten die er de middelen voor hebben, kopen veel liever westerse producten.”

 

Chinezen zijn gretige online shoppers

Wat de Chinese consument typeert?  “Chinezen shoppen graag, het zijn geen spaarders. Tien à vijftien jaar geleden, toen die grote middenklasse er nog niet was, kochten ze namaakschoenen van Nike, vervalste handtassen van Vuitton, … Nu willen ze massaal het ‘echte’”, observeert Surinx.

 

Bovendien zijn ze weg van e-commerce: ook mensen buiten de grote steden hebben zo toegang tot buitenlandse merken. Voor Belgische bedrijven die al actief zijn op de Chinese markt vormt dat dus eveneens een interessante opportuniteit: waar het bereik van winkels vaak beperkt blijft tot een klein aantal grote steden, krijgen bedrijven op Tmall Global er een verkoopkanaal bij, met een enorme geografische uitbreiding tot gevolg.

 

Europa staat voor kwaliteit en authenticiteit

België kennen Chinezen misschien niet, maar ze kennen wel de haven van Antwerpen, diamant uit Antwerpen, Belgische chocolade en Belgisch bier, die gegroeid zijn als een merk op zich. Ook Antwerpen heeft inderdaad van oudsher belangrijke handelsrelaties met China, beklemtoont schepen Kennis. Antwerpse retailers en merken die vandaag al succesvol actief zijn in China, zijn onder meer Essentiel Antwerp en Chocolatier Goossens.

 

Toch maakt elk product dat zich onderscheidt volgens Surinx kans: zolang de associatie met ‘westers’ en dus kwalitatief maar kan worden gelegd.

 

Op woensdag 21 september vindt de workshop van Alibaba in Antwerpen plaats. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.

Op donderdag 22 september gaat de workshop van Alibaba in Brussel door. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie. Opgelet: de plaatsen zijn beperkt!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Dit is 7Fresh, de hightech supermarkt van JD.com

04/01/2018

De toekomst van de foodretail bevindt zich in China. Na Alibaba opende recent ook grote rivaal JD.com een hoogtechnologische supermarkt. 7Fresh integreert e-commercetechnologie op de winkelvloer en mikt op wel duizend vestigingen.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top