‘Phishers’ nemen klanten van Bol.com en Ikea in het vizier

‘Phishers’ nemen klanten van Bol.com en Ikea in het vizier

Internetfraudeurs hebben vandaag mails gestuurd naar klanten van Bol.com en Ikea om een bestelling te bevestigen of deel te nemen aan een verjaardagswedstrijd. Een zoveelste golf van 'phishing' waarbij de naam van retailers wordt misbruikt.

Argeloze retailklanten in het vizier

'Phishing' is een vorm van internetfraude waarmee oplichters via e-mail proberen te 'vissen' naar persoonlijke gegevens (bankrekeningnummers e.d.) van argeloze consumenten. Vandaag is het weer van dat: op één en dezelfde dag werd zowel de naam van Bol.com als die van Ikea 'misbruikt' om klanten op te lichten.

 

Zo vonden flink wat mensen vanochtend een berichtje van Bol.com in hun mailbox over de aankoop van een cd ter waarde van 21,99 euro, die zogezegd reeds betaald is via domiciliëring. Wie de vermeende fout wilde rechtzetten en op de link klikte, riskeerde een heel raderwerk op te starten om het bedrag zogezegd terugbetaald te krijgen... maar dan moest hij of zij wel even een rekeningnummer doorgeven. En dan is het kwaad geschied, natuurlijk.

 

Terwijl de valse mail in naam van Bol.com heel professioneel oogt - enkel het mailadres van de Australische afzender zou argwaan kunnen wekken - is de poging waarbij Ikea's naam wordt misbruikt, allesbehalve overtuigend. Zo is er sprake van de 75ste verjaardag van de keten - even googelen leert dat Ikea niet in 1941 maar pas in 1943 is opgericht - en bovendien bulkt de mail van de spellingsfouten. Ook klinkt het e-mailadres zeer verdacht (mogelijks uit Oekraïne).

 

"Niet de eerste keer"

Beide retailers kennen het fenomeen. "Jammer genoeg is dit niet de eerste keer dat de firma daar het slachtoffer van is", zegt woordvoerder Marjolein Verkerk van Bol.com. "Maar we merken wel dat consumenten alerter zijn voor deze vorm van oplichting en ons zelf op de hoogte brengen. Het lijkt er trouwens op dat deze keer vooral Belgische personen worden geviseerd."

 

Ook bij Ikea kregen ze eerder al te maken met dergelijke praktijken. "Het keert helaas terug in golfbewegingen", klinkt het op de persdienst. De collega's van Ikea in Nederland waarschuwden er bijvoorbeeld onlangs nog voor.

 

Eerder werden ook al klanten van retailers als Colruyt en Albert Heijn slachtoffer van frauduleuze acties. Toen kozen de oplichters voor Facebook als kanaal om hun prooien te contacteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top