‘Phishers’ nemen klanten van Bol.com en Ikea in het vizier | RetailDetail

‘Phishers’ nemen klanten van Bol.com en Ikea in het vizier

‘Phishers’ nemen klanten van Bol.com en Ikea in het vizier

Internetfraudeurs hebben vandaag mails gestuurd naar klanten van Bol.com en Ikea om een bestelling te bevestigen of deel te nemen aan een verjaardagswedstrijd. Een zoveelste golf van 'phishing' waarbij de naam van retailers wordt misbruikt.

Argeloze retailklanten in het vizier

'Phishing' is een vorm van internetfraude waarmee oplichters via e-mail proberen te 'vissen' naar persoonlijke gegevens (bankrekeningnummers e.d.) van argeloze consumenten. Vandaag is het weer van dat: op één en dezelfde dag werd zowel de naam van Bol.com als die van Ikea 'misbruikt' om klanten op te lichten.

 

Zo vonden flink wat mensen vanochtend een berichtje van Bol.com in hun mailbox over de aankoop van een cd ter waarde van 21,99 euro, die zogezegd reeds betaald is via domiciliëring. Wie de vermeende fout wilde rechtzetten en op de link klikte, riskeerde een heel raderwerk op te starten om het bedrag zogezegd terugbetaald te krijgen... maar dan moest hij of zij wel even een rekeningnummer doorgeven. En dan is het kwaad geschied, natuurlijk.

 

Terwijl de valse mail in naam van Bol.com heel professioneel oogt - enkel het mailadres van de Australische afzender zou argwaan kunnen wekken - is de poging waarbij Ikea's naam wordt misbruikt, allesbehalve overtuigend. Zo is er sprake van de 75ste verjaardag van de keten - even googelen leert dat Ikea niet in 1941 maar pas in 1943 is opgericht - en bovendien bulkt de mail van de spellingsfouten. Ook klinkt het e-mailadres zeer verdacht (mogelijks uit Oekraïne).

 

"Niet de eerste keer"

Beide retailers kennen het fenomeen. "Jammer genoeg is dit niet de eerste keer dat de firma daar het slachtoffer van is", zegt woordvoerder Marjolein Verkerk van Bol.com. "Maar we merken wel dat consumenten alerter zijn voor deze vorm van oplichting en ons zelf op de hoogte brengen. Het lijkt er trouwens op dat deze keer vooral Belgische personen worden geviseerd."

 

Ook bij Ikea kregen ze eerder al te maken met dergelijke praktijken. "Het keert helaas terug in golfbewegingen", klinkt het op de persdienst. De collega's van Ikea in Nederland waarschuwden er bijvoorbeeld onlangs nog voor.

 

Eerder werden ook al klanten van retailers als Colruyt en Albert Heijn slachtoffer van frauduleuze acties. Toen kozen de oplichters voor Facebook als kanaal om hun prooien te contacteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.