‘Phishers’ nemen klanten van Bol.com en Ikea in het vizier

‘Phishers’ nemen klanten van Bol.com en Ikea in het vizier

Internetfraudeurs hebben vandaag mails gestuurd naar klanten van Bol.com en Ikea om een bestelling te bevestigen of deel te nemen aan een verjaardagswedstrijd. Een zoveelste golf van 'phishing' waarbij de naam van retailers wordt misbruikt.

Argeloze retailklanten in het vizier

'Phishing' is een vorm van internetfraude waarmee oplichters via e-mail proberen te 'vissen' naar persoonlijke gegevens (bankrekeningnummers e.d.) van argeloze consumenten. Vandaag is het weer van dat: op één en dezelfde dag werd zowel de naam van Bol.com als die van Ikea 'misbruikt' om klanten op te lichten.

 

Zo vonden flink wat mensen vanochtend een berichtje van Bol.com in hun mailbox over de aankoop van een cd ter waarde van 21,99 euro, die zogezegd reeds betaald is via domiciliëring. Wie de vermeende fout wilde rechtzetten en op de link klikte, riskeerde een heel raderwerk op te starten om het bedrag zogezegd terugbetaald te krijgen... maar dan moest hij of zij wel even een rekeningnummer doorgeven. En dan is het kwaad geschied, natuurlijk.

 

Terwijl de valse mail in naam van Bol.com heel professioneel oogt - enkel het mailadres van de Australische afzender zou argwaan kunnen wekken - is de poging waarbij Ikea's naam wordt misbruikt, allesbehalve overtuigend. Zo is er sprake van de 75ste verjaardag van de keten - even googelen leert dat Ikea niet in 1941 maar pas in 1943 is opgericht - en bovendien bulkt de mail van de spellingsfouten. Ook klinkt het e-mailadres zeer verdacht (mogelijks uit Oekraïne).

 

"Niet de eerste keer"

Beide retailers kennen het fenomeen. "Jammer genoeg is dit niet de eerste keer dat de firma daar het slachtoffer van is", zegt woordvoerder Marjolein Verkerk van Bol.com. "Maar we merken wel dat consumenten alerter zijn voor deze vorm van oplichting en ons zelf op de hoogte brengen. Het lijkt er trouwens op dat deze keer vooral Belgische personen worden geviseerd."

 

Ook bij Ikea kregen ze eerder al te maken met dergelijke praktijken. "Het keert helaas terug in golfbewegingen", klinkt het op de persdienst. De collega's van Ikea in Nederland waarschuwden er bijvoorbeeld onlangs nog voor.

 

Eerder werden ook al klanten van retailers als Colruyt en Albert Heijn slachtoffer van frauduleuze acties. Toen kozen de oplichters voor Facebook als kanaal om hun prooien te contacteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top