“Amazon rekruteert gewezen M&S-topvrouw" | RetailDetail

“Amazon rekruteert gewezen M&S-topvrouw"

“Amazon rekruteert gewezen M&S-topvrouw"

Frances Russel, voormalig hoofd van de vrouwenkleding bij Marks & Spencer, gaat aan de slag bij Amazon. Er gaan al langer geruchten dat de Amerikaanse internetreus de modemarkt op wil met een eigen kledinglijn onder huismerk.

 

Modesector in het vizier

Volgens Sky News krijgt Frances Russell, die vorig jaar opstapte bij Marks & Spencer, bij Amazon een leidende rol bij de uitbouw van een eigen kledinglijn onder huismerk. Vooralsnog wil het bedrijf van Jeff Bezos het bericht bevestigen noch ontkennen.

 

Amazon verkoopt al sinds 2002 kledij van andere merken - inclusief van Marks & Spencer - en is in de Verenigde Staten stilaan uitgegroeid tot een van de grootste moderetailers. Nu al groeit het modesegment op Amazon sneller dan bij grote fysieke retailers als Walmart en Target. Volgens insiders mist Amazon echter nog een eigen modelabel om ook in dit segment de absolute nummer één te worden.

 

Dat Amazon wel degelijk op plannen broedt, mag blijken uit een jobadvertentie voor een software-ontwikkelaar met kennis van de modewereld: “Als je eraan denkt nieuwe kleding, schoenen, horloges of juwelen te kopen, denk je dan aan Amazon? Nog niet? Wel, dat is net wat we gaan veranderen.”

 

Frances Russell stond twee jaar lang aan het hoofd van de ‘womenswear business’ bij M&S, maar stapte op toen ze naast de functie van ‘executive director’ voor de hele textielafdeling pakte. Die titel ging naar Steve Rowe, intussen aangeduid als opvolger voor huidig CEO Marc Bolland (die het in de loop van dit jaar voor bekeken houdt bij de Britse retailer).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

Amper 2% Amazon Alexa-gebruikers kocht al via voice

07/08/2018

Slechts 2% van alle Amazon Echo-eigenaars in de VS kocht al iets via de slimme speakers. Velen probeerden het al wel, maar haakten onderweg af. Is de technologie waardeloos of nog niet klaar?

Marks & Spencer stuurt medewerkers naar IT-school

31/07/2018

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer start een data-academie voor haar medewerkers op. Het personeel kan er digitale vaardigheden aanleren: zo wil de beproefde keten een digitale mindset in alle geledingen van het bedrijf krijgen.

Enorme winststijging Amazon doet 'teleurstellende' omzet vergeten

27/07/2018

De Amerikaanse webreus Amazon heeft in het tweede kwartaal van zijn lopende boekjaar een recordwinst van 2,5 miljard dollar opgetekend, vooral dankzij de afdelingen cloud en reclame. Dat de omzet de verwachtingen niet inloste, kon het feestje niet drukken.

Voeding snelst groeiende categorie voor Amazon

25/07/2018

Voeding en dranken zijn voor Amazon in de Verenigde Staten de snelst groeiende categorie: een derde van alle online bestelde boodschappen zijn voor de retailgigant. Toch blijft de categorie erg klein, ook op de Amerikaanse thuismarkt. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.