“Klassieke retail zal nooit toenemende vraag in Afrika kunnen volgen”

“Klassieke retail zal nooit toenemende vraag in Afrika kunnen volgen”

Jeremy Hodara, CEO van de Africa Internet Group, gelooft dat enkel de online retail de stijgende vraag op het Afrikaanse continent kan volgen. Daar ziet hij veel kansen weggelegd voor zijn eigen bedrijf, dat nu al actief is in 26 Afrikaanse landen.

Grote ambities

De Africa Internet Group werd iets meer dan vier jaar geleden opgericht, onder andere met dank aan een investering van het Duitse Rocket Internet, en verdrievoudigde vorig jaar zijn omzet van 288 miljoen euro. De groep heeft echter nog grotere ambities en blijft dan ook zwaar investeren, ook al levert dat voorlopig enkel rode cijfers op.

 

“Als we stoppen met investeren in marketing, dan verliezen we onze groei, maar zouden we wel geld verdienen. Wij geloven echter dat snelle groei en het winnen van marktaandeel waarde creëren. Wij willen in Afrika niet de grootste e-commercesite worden, maar wel de grootste distributeur, en we doen er alles aan om dat doel te bereiken”, aldus Hodara aan het Franse LSA.

 

Momenteel is de groep (met verschillende bedrijven) al in 26 Afrikaanse landen aanwezig: zo is het in Nigeria met Jumia de grootste e-commercespeler, maar heeft het met Kaymu ook een website die doorverwijst naar kleinere handelaars en met AIGx een eigen logistiek bedrijf in handen.

 

Problemen met infrastructuur en veiligheid

Volgens Hodara zijn er dan ook zeer grote kansen voor de online retail in Afrika, waar fysieke retail op heel wat problemen stuit. Hij geeft als voorbeeld Lagos: met twintig miljoen inwoners is dat de grootste stad van Nigeria, maar het beschikt slechts over twee winkelcentra. Er zijn plannen van fysieke retailers om uit te breiden, maar volgens Hodara kan dat nooit snel genoeg gaan, omdat de infrastructuur in het land niet in orde is en omdat het er gewoon niet veilig is.

 

 Omwille van de onderontwikkeling van de fysieke retail in Afrika gelooft Hodara dat e-commerce goed kan zijn voor 30 tot 40% van de totale omzet. In een land als de Verenigde Staten is dat momenteel ongeveer 20%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top