“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog”

“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog”

De Vlaamse logistieke sector is klaar voor een verdere forse groei van e-commerce. Als ook de overheid een tandje bij steekt, dan wordt onze regio echt aantrekkelijk voor e-distributiecentra, aldus het Vlaams Instituut voor de Logistiek.

"Vlaanderen kan en moet beter"

Eind vorig jaar presenteerde het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) een studie waarin stond dat Vlaanderen geen ideale locatie voor e-commercedistributiecentra is. Ten opzichte van 44 onderzochte regio's scoorde ons gewest met een zesde plaats wel relatief goed, maar de ons omringende regio's - inclusief Wallonië - deden het bijna allemaal beter.

 

In een vervolgonderzoek, waarvan de resultaten deze middag op het slotevent 'VIL 4 e-boost' in Mechelen worden voorgesteld, ging het Instituut aan de hand van een SWOT-analyse na waarom onze buurlanden meer in trek zijn voor e-distributiecentra en op welke punten ons gewest zich kan versterken.

 

"De sterktes van Vlaanderen zijn onder andere de centrale ligging, de marktnabijheid en de sterk ontwikkelde netwerken van afhaalpunten. De belangrijkste zwaktes zijn de congestie, de arbeidskost, het tekort aan magazijnen en gronden op de as Antwerpen-Brussel en te weinig gestructureerde begeleiding van buitenlandse investeerders door de overheidsdiensten", zegt projectdirecteur Dirk De Vylder.

 

Als opportuniteiten noemt hij onder andere de snelle inhaalbeweging van e-commerce en de stroefheid van de fysieke winkels qua openingsuren. De voornaamste bedreigingen zijn dan weer "de verschuiving van e-commerce omzet naar het buitenland, de grotere maturiteit van de sector inzake magazijnen en IT in de ons omringende landen en de arbeidsvoorwaarden", aldus het VIL.

 

"Even efficiënt als Nederland"

Het VIL voerde in samenwerking met 17 bedrijven (bij wie bpost, Colruyt, Katoen Natie en Procter & Gamble) ook een praktijktest uit. om na te gaan hoe Vlaanderen zich verhoudt tot Nederland als het gaat om efficiëntie van het logistieke netwerk voor de e-commerce. "Hieruit is gebleken dat de snelheid, de doeltreffendheid en de betrouwbaarheid even goed zijn, wat positief is voor de Vlaamse logistieke sector," zegt De Vylder. Wel heeft Nederland een sterker gerodeerd apparaat op vlak van e-fulfilment en ondersteunende IT om buitenlandse webshops te ontvangen.

 

"De Vlaamse e-fulfilment centra hebben bewezen dat zij het vak onder de knie hebben. De testen van het VIL tonen aan dat ook Vlaamse bedrijven door hun hoge reactiviteit goed geplaatst zijn om vinnig in te spelen op deze groeiende markt", aldus nog De Vylder.

 

"Maar ook de loonkost, het aanbod aan bouwterreinen en een gunstig investeringsklimaat spelen mee. Het zijn immers deze drie factoren die de basis vormen voor het succes van een e-logistieke ondernemer. En net voor deze drie factoren haalt Vlaanderen teleurstellende resultaten tegenover haar buurregio's", zegt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van het VIL. Zij roept de regionale én de federale overheid dan ook op om "dezelfde competitieve werkomstandigheden als in Nederland en Duitsland": "Dan zal de sector maar al te graag inspelen op de stijgende vraag naar e-commerce", besluit de VIL-topvrouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top