“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog”

“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog”

De Vlaamse logistieke sector is klaar voor een verdere forse groei van e-commerce. Als ook de overheid een tandje bij steekt, dan wordt onze regio echt aantrekkelijk voor e-distributiecentra, aldus het Vlaams Instituut voor de Logistiek.

"Vlaanderen kan en moet beter"

Eind vorig jaar presenteerde het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) een studie waarin stond dat Vlaanderen geen ideale locatie voor e-commercedistributiecentra is. Ten opzichte van 44 onderzochte regio's scoorde ons gewest met een zesde plaats wel relatief goed, maar de ons omringende regio's - inclusief Wallonië - deden het bijna allemaal beter.

 

In een vervolgonderzoek, waarvan de resultaten deze middag op het slotevent 'VIL 4 e-boost' in Mechelen worden voorgesteld, ging het Instituut aan de hand van een SWOT-analyse na waarom onze buurlanden meer in trek zijn voor e-distributiecentra en op welke punten ons gewest zich kan versterken.

 

"De sterktes van Vlaanderen zijn onder andere de centrale ligging, de marktnabijheid en de sterk ontwikkelde netwerken van afhaalpunten. De belangrijkste zwaktes zijn de congestie, de arbeidskost, het tekort aan magazijnen en gronden op de as Antwerpen-Brussel en te weinig gestructureerde begeleiding van buitenlandse investeerders door de overheidsdiensten", zegt projectdirecteur Dirk De Vylder.

 

Als opportuniteiten noemt hij onder andere de snelle inhaalbeweging van e-commerce en de stroefheid van de fysieke winkels qua openingsuren. De voornaamste bedreigingen zijn dan weer "de verschuiving van e-commerce omzet naar het buitenland, de grotere maturiteit van de sector inzake magazijnen en IT in de ons omringende landen en de arbeidsvoorwaarden", aldus het VIL.

 

"Even efficiënt als Nederland"

Het VIL voerde in samenwerking met 17 bedrijven (bij wie bpost, Colruyt, Katoen Natie en Procter & Gamble) ook een praktijktest uit. om na te gaan hoe Vlaanderen zich verhoudt tot Nederland als het gaat om efficiëntie van het logistieke netwerk voor de e-commerce. "Hieruit is gebleken dat de snelheid, de doeltreffendheid en de betrouwbaarheid even goed zijn, wat positief is voor de Vlaamse logistieke sector," zegt De Vylder. Wel heeft Nederland een sterker gerodeerd apparaat op vlak van e-fulfilment en ondersteunende IT om buitenlandse webshops te ontvangen.

 

"De Vlaamse e-fulfilment centra hebben bewezen dat zij het vak onder de knie hebben. De testen van het VIL tonen aan dat ook Vlaamse bedrijven door hun hoge reactiviteit goed geplaatst zijn om vinnig in te spelen op deze groeiende markt", aldus nog De Vylder.

 

"Maar ook de loonkost, het aanbod aan bouwterreinen en een gunstig investeringsklimaat spelen mee. Het zijn immers deze drie factoren die de basis vormen voor het succes van een e-logistieke ondernemer. En net voor deze drie factoren haalt Vlaanderen teleurstellende resultaten tegenover haar buurregio's", zegt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van het VIL. Zij roept de regionale én de federale overheid dan ook op om "dezelfde competitieve werkomstandigheden als in Nederland en Duitsland": "Dan zal de sector maar al te graag inspelen op de stijgende vraag naar e-commerce", besluit de VIL-topvrouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top