“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog”

“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog”

De Vlaamse logistieke sector is klaar voor een verdere forse groei van e-commerce. Als ook de overheid een tandje bij steekt, dan wordt onze regio echt aantrekkelijk voor e-distributiecentra, aldus het Vlaams Instituut voor de Logistiek.

"Vlaanderen kan en moet beter"

Eind vorig jaar presenteerde het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) een studie waarin stond dat Vlaanderen geen ideale locatie voor e-commercedistributiecentra is. Ten opzichte van 44 onderzochte regio's scoorde ons gewest met een zesde plaats wel relatief goed, maar de ons omringende regio's - inclusief Wallonië - deden het bijna allemaal beter.

 

In een vervolgonderzoek, waarvan de resultaten deze middag op het slotevent 'VIL 4 e-boost' in Mechelen worden voorgesteld, ging het Instituut aan de hand van een SWOT-analyse na waarom onze buurlanden meer in trek zijn voor e-distributiecentra en op welke punten ons gewest zich kan versterken.

 

"De sterktes van Vlaanderen zijn onder andere de centrale ligging, de marktnabijheid en de sterk ontwikkelde netwerken van afhaalpunten. De belangrijkste zwaktes zijn de congestie, de arbeidskost, het tekort aan magazijnen en gronden op de as Antwerpen-Brussel en te weinig gestructureerde begeleiding van buitenlandse investeerders door de overheidsdiensten", zegt projectdirecteur Dirk De Vylder.

 

Als opportuniteiten noemt hij onder andere de snelle inhaalbeweging van e-commerce en de stroefheid van de fysieke winkels qua openingsuren. De voornaamste bedreigingen zijn dan weer "de verschuiving van e-commerce omzet naar het buitenland, de grotere maturiteit van de sector inzake magazijnen en IT in de ons omringende landen en de arbeidsvoorwaarden", aldus het VIL.

 

"Even efficiënt als Nederland"

Het VIL voerde in samenwerking met 17 bedrijven (bij wie bpost, Colruyt, Katoen Natie en Procter & Gamble) ook een praktijktest uit. om na te gaan hoe Vlaanderen zich verhoudt tot Nederland als het gaat om efficiëntie van het logistieke netwerk voor de e-commerce. "Hieruit is gebleken dat de snelheid, de doeltreffendheid en de betrouwbaarheid even goed zijn, wat positief is voor de Vlaamse logistieke sector," zegt De Vylder. Wel heeft Nederland een sterker gerodeerd apparaat op vlak van e-fulfilment en ondersteunende IT om buitenlandse webshops te ontvangen.

 

"De Vlaamse e-fulfilment centra hebben bewezen dat zij het vak onder de knie hebben. De testen van het VIL tonen aan dat ook Vlaamse bedrijven door hun hoge reactiviteit goed geplaatst zijn om vinnig in te spelen op deze groeiende markt", aldus nog De Vylder.

 

"Maar ook de loonkost, het aanbod aan bouwterreinen en een gunstig investeringsklimaat spelen mee. Het zijn immers deze drie factoren die de basis vormen voor het succes van een e-logistieke ondernemer. En net voor deze drie factoren haalt Vlaanderen teleurstellende resultaten tegenover haar buurregio's", zegt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van het VIL. Zij roept de regionale én de federale overheid dan ook op om "dezelfde competitieve werkomstandigheden als in Nederland en Duitsland": "Dan zal de sector maar al te graag inspelen op de stijgende vraag naar e-commerce", besluit de VIL-topvrouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top