“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog” | RetailDetail

“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog”

“Logistieke sector klaar voor e-commercegroei, nu overheid nog”

De Vlaamse logistieke sector is klaar voor een verdere forse groei van e-commerce. Als ook de overheid een tandje bij steekt, dan wordt onze regio echt aantrekkelijk voor e-distributiecentra, aldus het Vlaams Instituut voor de Logistiek.

"Vlaanderen kan en moet beter"

Eind vorig jaar presenteerde het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) een studie waarin stond dat Vlaanderen geen ideale locatie voor e-commercedistributiecentra is. Ten opzichte van 44 onderzochte regio's scoorde ons gewest met een zesde plaats wel relatief goed, maar de ons omringende regio's - inclusief Wallonië - deden het bijna allemaal beter.

 

In een vervolgonderzoek, waarvan de resultaten deze middag op het slotevent 'VIL 4 e-boost' in Mechelen worden voorgesteld, ging het Instituut aan de hand van een SWOT-analyse na waarom onze buurlanden meer in trek zijn voor e-distributiecentra en op welke punten ons gewest zich kan versterken.

 

"De sterktes van Vlaanderen zijn onder andere de centrale ligging, de marktnabijheid en de sterk ontwikkelde netwerken van afhaalpunten. De belangrijkste zwaktes zijn de congestie, de arbeidskost, het tekort aan magazijnen en gronden op de as Antwerpen-Brussel en te weinig gestructureerde begeleiding van buitenlandse investeerders door de overheidsdiensten", zegt projectdirecteur Dirk De Vylder.

 

Als opportuniteiten noemt hij onder andere de snelle inhaalbeweging van e-commerce en de stroefheid van de fysieke winkels qua openingsuren. De voornaamste bedreigingen zijn dan weer "de verschuiving van e-commerce omzet naar het buitenland, de grotere maturiteit van de sector inzake magazijnen en IT in de ons omringende landen en de arbeidsvoorwaarden", aldus het VIL.

 

"Even efficiënt als Nederland"

Het VIL voerde in samenwerking met 17 bedrijven (bij wie bpost, Colruyt, Katoen Natie en Procter & Gamble) ook een praktijktest uit. om na te gaan hoe Vlaanderen zich verhoudt tot Nederland als het gaat om efficiëntie van het logistieke netwerk voor de e-commerce. "Hieruit is gebleken dat de snelheid, de doeltreffendheid en de betrouwbaarheid even goed zijn, wat positief is voor de Vlaamse logistieke sector," zegt De Vylder. Wel heeft Nederland een sterker gerodeerd apparaat op vlak van e-fulfilment en ondersteunende IT om buitenlandse webshops te ontvangen.

 

"De Vlaamse e-fulfilment centra hebben bewezen dat zij het vak onder de knie hebben. De testen van het VIL tonen aan dat ook Vlaamse bedrijven door hun hoge reactiviteit goed geplaatst zijn om vinnig in te spelen op deze groeiende markt", aldus nog De Vylder.

 

"Maar ook de loonkost, het aanbod aan bouwterreinen en een gunstig investeringsklimaat spelen mee. Het zijn immers deze drie factoren die de basis vormen voor het succes van een e-logistieke ondernemer. En net voor deze drie factoren haalt Vlaanderen teleurstellende resultaten tegenover haar buurregio's", zegt Liesbeth Geysels, algemeen directeur van het VIL. Zij roept de regionale én de federale overheid dan ook op om "dezelfde competitieve werkomstandigheden als in Nederland en Duitsland": "Dan zal de sector maar al te graag inspelen op de stijgende vraag naar e-commerce", besluit de VIL-topvrouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.