“Merkenfabrikanten belemmeren online handel” | RetailDetail

“Merkenfabrikanten belemmeren online handel”

“Merkenfabrikanten belemmeren online handel”

De Duitse vakorganisatie van de elektronische handel BVOH trekt aan de alarmbel: heel wat merkenfabrikanten werpen immers hindernissen voor de online handel op, stelt de organisatie.

Vooral kleinere retailers zijn de dupe

De hindernissen die merkenfabrikanten opwerpen om het de online handel te bemoeilijken, zijn divers: ze gaan van een slechtere dienst-na-verkoop voor goederen die via het internet werden verkocht over het slechts leveren van een beperkt gamma aan online doorverkopers tot het verbieden van de handelaar om de goederen ook via een online marktplaats te verkopen. Of nog: het verbieden van een opname van de merkproducten in een prijsvergelijking of het verbieden van een doorverkoop naar het buitenland.

 

Volgens de Duitse belangenorganisatie van de e-commerce, die in haar onderzoek 7.000 handelaars bevroeg, treffen de praktijken vooral kleine en middelgrote handelaars - zelfs in die mate dat duizenden verkopers in de Europese Unie in hun voortbestaan bedreigd zijn. Bovendien zijn ook de consumenten de dupe omdat de concurrentie niet voluit kan spelen, waardoor ze te veel betalen voor hun aankopen.

 

Namen noemen

Om de praktijken aan te klagen, zette de BVOH ook de internetpagina www.choice-in-ecommerce.org op, waarin ze bijna 2.000 bedrijven bij naam noemt, alsook welke praktijken hen worden aangewreven. De tien ondernemingen die het meest werden geciteerd, zijn Nike, Adidas, Deuter, Fossil, Soy, Trixie Heimtierbedarf, Apple, Dior, Lego en Nikon. 

 

De BVOH roept de politiek dan ook op om de concurrentie-autoriteiten in de lidstaten van de Europese unie te versterken en de illegale praktijken die de concurrentie verhinderen eruit te halen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top