“Merkenfabrikanten belemmeren online handel”

“Merkenfabrikanten belemmeren online handel”

De Duitse vakorganisatie van de elektronische handel BVOH trekt aan de alarmbel: heel wat merkenfabrikanten werpen immers hindernissen voor de online handel op, stelt de organisatie.

Vooral kleinere retailers zijn de dupe

De hindernissen die merkenfabrikanten opwerpen om het de online handel te bemoeilijken, zijn divers: ze gaan van een slechtere dienst-na-verkoop voor goederen die via het internet werden verkocht over het slechts leveren van een beperkt gamma aan online doorverkopers tot het verbieden van de handelaar om de goederen ook via een online marktplaats te verkopen. Of nog: het verbieden van een opname van de merkproducten in een prijsvergelijking of het verbieden van een doorverkoop naar het buitenland.

 

Volgens de Duitse belangenorganisatie van de e-commerce, die in haar onderzoek 7.000 handelaars bevroeg, treffen de praktijken vooral kleine en middelgrote handelaars - zelfs in die mate dat duizenden verkopers in de Europese Unie in hun voortbestaan bedreigd zijn. Bovendien zijn ook de consumenten de dupe omdat de concurrentie niet voluit kan spelen, waardoor ze te veel betalen voor hun aankopen.

 

Namen noemen

Om de praktijken aan te klagen, zette de BVOH ook de internetpagina www.choice-in-ecommerce.org op, waarin ze bijna 2.000 bedrijven bij naam noemt, alsook welke praktijken hen worden aangewreven. De tien ondernemingen die het meest werden geciteerd, zijn Nike, Adidas, Deuter, Fossil, Soy, Trixie Heimtierbedarf, Apple, Dior, Lego en Nikon. 

 

De BVOH roept de politiek dan ook op om de concurrentie-autoriteiten in de lidstaten van de Europese unie te versterken en de illegale praktijken die de concurrentie verhinderen eruit te halen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Parcify test deurslot dat klant vanop afstand kan openen

11/10/2017

Pakjesbedrijf Parcify test in Antwerpen een nieuw systeem, waarbij klanten een deurslot krijgen dat vanop afstand kan worden geopend. Zo kan de koerier het pakje bij de klant binnen zetten, zodat het niet gestolen kan worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top