“Merkenfabrikanten belemmeren online handel” | RetailDetail

“Merkenfabrikanten belemmeren online handel”

“Merkenfabrikanten belemmeren online handel”

De Duitse vakorganisatie van de elektronische handel BVOH trekt aan de alarmbel: heel wat merkenfabrikanten werpen immers hindernissen voor de online handel op, stelt de organisatie.

Vooral kleinere retailers zijn de dupe

De hindernissen die merkenfabrikanten opwerpen om het de online handel te bemoeilijken, zijn divers: ze gaan van een slechtere dienst-na-verkoop voor goederen die via het internet werden verkocht over het slechts leveren van een beperkt gamma aan online doorverkopers tot het verbieden van de handelaar om de goederen ook via een online marktplaats te verkopen. Of nog: het verbieden van een opname van de merkproducten in een prijsvergelijking of het verbieden van een doorverkoop naar het buitenland.

 

Volgens de Duitse belangenorganisatie van de e-commerce, die in haar onderzoek 7.000 handelaars bevroeg, treffen de praktijken vooral kleine en middelgrote handelaars - zelfs in die mate dat duizenden verkopers in de Europese Unie in hun voortbestaan bedreigd zijn. Bovendien zijn ook de consumenten de dupe omdat de concurrentie niet voluit kan spelen, waardoor ze te veel betalen voor hun aankopen.

 

Namen noemen

Om de praktijken aan te klagen, zette de BVOH ook de internetpagina www.choice-in-ecommerce.org op, waarin ze bijna 2.000 bedrijven bij naam noemt, alsook welke praktijken hen worden aangewreven. De tien ondernemingen die het meest werden geciteerd, zijn Nike, Adidas, Deuter, Fossil, Soy, Trixie Heimtierbedarf, Apple, Dior, Lego en Nikon. 

 

De BVOH roept de politiek dan ook op om de concurrentie-autoriteiten in de lidstaten van de Europese unie te versterken en de illegale praktijken die de concurrentie verhinderen eruit te halen.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

Deverfwebshop.be gaat Frans en zoekt partner

14/05/2018

Het Oost-Vlaamse deverfwebshop.be lanceert een Franstalige website: de verfspecialist wil met boutiquepeinture.fr zowel de Waalse als de Franse markt bedienen en zoekt ook een partner voor verdere expansie.