“Zalando van de meubelsector” van start in ons land | RetailDetail

“Zalando van de meubelsector” van start in ons land

“Zalando van de meubelsector” van start in ons land

De Duitse meubelwebshop Home24 gaat vandaag van start in ons land. Het bedrijf heeft grotendeels dezelfde aandeelhouders als schoenengigant Zalando en koestert dezelfde ambities. Ook in ons land, hoewel Belgen hun meubels nauwelijks online kopen.

Al zesde land voor Home24

Na thuisland Duitsland, Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Oostenrijk wordt het Duitse Home24 nu ook actief in ons land. De webshop biedt meteen een kleine 50.000 artikelen aan: deels van eigen merken, deels van internationale spelers als Esprit Home, WMF of Kare.

 

De groep wil zo snel mogelijk ook Belgische leveranciers aan boord halen, zegt managing director Constantin Eis in Het Nieuwsblad: "Wij willen met lokale leveranciers voor een Belgische flavour zorgen. Maar globaal denk ik niet dat er zo'n groot verschil is met de Duitse smaak. Wij hebben vooral designmeubelen, maar ook het meer romantische genre komt aan bod."

 

Home 24 werd vijf jaar geleden opgericht in Berlijn. Sinds het bedrijf drie jaar geleden de steun kreeg van kapitaalkrachtige investeerders als het Duitse Rocket Internet, het Zweedse AB Kinnevik en warenhuisgroep Rewe - dezelfde partners als bij Zalando - gaat het snel... ook al moet Home24 wel nog altijd zijn eerste euro winst maken.

 

Is Belgische consument klaar voor online meubels?

Vraag is of de Belgische consument wel zit te wachten op een online meubelverkoper? Kleding en schoenen, (hotel)overnachtingen en boeken, dat wel. Zij vormen zelfs de top-3 van populairste internetaankopen volgens een onderzoek van handelsfederatie Comeos en InSites... maar meubels halen niet eens de top-10! Al schrikt dat Home24 duidelijk niet af: "In elk land waar wij actief werden, zagen wij de online verkoop van meubels snel stijgen", zegt Constantin Eis.

 

Ook Vincent van Beekhoff, operationeel manager van de vennootschap achter de Belgische webshop Furnlab, ziet een grote toekomst weggelegd voor meubelwebshops: "De consument is klaar om online meubels te kopen. Stoelen, tafels, fauteuils zijn voor velen geen grote stap meer. Over het aankopen van driezitbanken zal nog wel wat tijd gaan."

 

"Veel mensen hebben geen zin meer om eindeloos aan te schuiven in de grote, traditionele winkelketens. Een plek waar het druk is én bovendien ook niet alle kleuren en maten uitgestald staan", zegt de man achter Furnlab. Volgens hem zijn webshops niet meer weg te denken uit een samenleving als vandaag: "In Nederland heeft Coolblue het landschap veranderd. Zij hebben er met al hun specifieke elektronicawebshops heel wat winkels uit de markt gespeeld. Home24, de interieurvariant van Zalando, heeft Nederland ook al veroverd en die meubelmarkt op zijn kop gezet." Benieuwd of het bij ons ook zo'n vaart zal lopen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.