“Zalando van de meubelsector” van start in ons land | RetailDetail

“Zalando van de meubelsector” van start in ons land

“Zalando van de meubelsector” van start in ons land

De Duitse meubelwebshop Home24 gaat vandaag van start in ons land. Het bedrijf heeft grotendeels dezelfde aandeelhouders als schoenengigant Zalando en koestert dezelfde ambities. Ook in ons land, hoewel Belgen hun meubels nauwelijks online kopen.

Al zesde land voor Home24

Na thuisland Duitsland, Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Oostenrijk wordt het Duitse Home24 nu ook actief in ons land. De webshop biedt meteen een kleine 50.000 artikelen aan: deels van eigen merken, deels van internationale spelers als Esprit Home, WMF of Kare.

 

De groep wil zo snel mogelijk ook Belgische leveranciers aan boord halen, zegt managing director Constantin Eis in Het Nieuwsblad: "Wij willen met lokale leveranciers voor een Belgische flavour zorgen. Maar globaal denk ik niet dat er zo'n groot verschil is met de Duitse smaak. Wij hebben vooral designmeubelen, maar ook het meer romantische genre komt aan bod."

 

Home 24 werd vijf jaar geleden opgericht in Berlijn. Sinds het bedrijf drie jaar geleden de steun kreeg van kapitaalkrachtige investeerders als het Duitse Rocket Internet, het Zweedse AB Kinnevik en warenhuisgroep Rewe - dezelfde partners als bij Zalando - gaat het snel... ook al moet Home24 wel nog altijd zijn eerste euro winst maken.

 

Is Belgische consument klaar voor online meubels?

Vraag is of de Belgische consument wel zit te wachten op een online meubelverkoper? Kleding en schoenen, (hotel)overnachtingen en boeken, dat wel. Zij vormen zelfs de top-3 van populairste internetaankopen volgens een onderzoek van handelsfederatie Comeos en InSites... maar meubels halen niet eens de top-10! Al schrikt dat Home24 duidelijk niet af: "In elk land waar wij actief werden, zagen wij de online verkoop van meubels snel stijgen", zegt Constantin Eis.

 

Ook Vincent van Beekhoff, operationeel manager van de vennootschap achter de Belgische webshop Furnlab, ziet een grote toekomst weggelegd voor meubelwebshops: "De consument is klaar om online meubels te kopen. Stoelen, tafels, fauteuils zijn voor velen geen grote stap meer. Over het aankopen van driezitbanken zal nog wel wat tijd gaan."

 

"Veel mensen hebben geen zin meer om eindeloos aan te schuiven in de grote, traditionele winkelketens. Een plek waar het druk is én bovendien ook niet alle kleuren en maten uitgestald staan", zegt de man achter Furnlab. Volgens hem zijn webshops niet meer weg te denken uit een samenleving als vandaag: "In Nederland heeft Coolblue het landschap veranderd. Zij hebben er met al hun specifieke elektronicawebshops heel wat winkels uit de markt gespeeld. Home24, de interieurvariant van Zalando, heeft Nederland ook al veroverd en die meubelmarkt op zijn kop gezet." Benieuwd of het bij ons ook zo'n vaart zal lopen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top