14 december “drukste shoppingdag online”

14 december “drukste shoppingdag online”

Volgens Stylight, de Duitse modezoekmachine die toegang biedt tot meer dan 100 webshops, wordt 14 december in België en Nederland de drukste shoppingdag online. Dat is ongeveer een week later dan in de meeste ons omringende landen.

Eerst wachten op de Sint

Van de 14 landen in het Stylight-onderzoek komen België en Nederland pas als laatste echt op gang. Voor de eindejaarsaankopen trekken de Brazilianen en de Britten hun portemonnee al open op 27 november, terwijl de Amerikanen en de Zwitsers het meest uitgeven op 30 november ('Cyber Monday').

 

Een dikke week later, op 7 december, beleven de webwinkels in Zweden, Frankrijk, Duitsland en Australië hun drukste dag, dan volgen Italië en Spanje (8 december is een feestdag in die landen) en Oostenrijk (op 9 december). Dat leidt de Duitse e-commercespeler af uit onder meer de activiteit op zijn websites.

 

Belgen en Nederlanders schieten blijkbaar pas op 14 december écht in gang. Belgische consumenten geven op die dag meer dan twee keer zoveel uit als op een 'normale' dag: in totaal zo'n 80 miljoen euro. Dat de Lage Landen zo laat starten, heeft volgens Stylight alles te maken met het Sinterklaasfeest van 6 december. Al zeker in Nederland, waar na Sinterklaas traditiegetrouw de uitverkoop begint.

 

Nog niet zo mobiel

Stylight verwacht dat dit jaar 20% van de Belgen kerstcadeautjes online zal kopen (tegenover 14% het jaar voordien) en daarbij gemiddeld zo'n 298 euro zal besteden. Van de Nederlanders zou 34% zijn cadeautjes online kopen, bij een gemiddelde besteding van 365 euro.

 

Opvallend: terwijl overal het gebruik van de smartphone bij het online shoppen in de lift zit - Stylight zag het mobiele verkeer op zijn site het voorbije jaar met liefst 116% groeien en het aantal downloads van zijn app zelfs met 139% - shopt slechts 11% van de Nederlanders online via zijn mobieltje: de overgrote meerderheid vindt het scherm blijkbaar te klein om online te kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top