14 december “drukste shoppingdag online”

14 december “drukste shoppingdag online”

Volgens Stylight, de Duitse modezoekmachine die toegang biedt tot meer dan 100 webshops, wordt 14 december in België en Nederland de drukste shoppingdag online. Dat is ongeveer een week later dan in de meeste ons omringende landen.

Eerst wachten op de Sint

Van de 14 landen in het Stylight-onderzoek komen België en Nederland pas als laatste echt op gang. Voor de eindejaarsaankopen trekken de Brazilianen en de Britten hun portemonnee al open op 27 november, terwijl de Amerikanen en de Zwitsers het meest uitgeven op 30 november ('Cyber Monday').

 

Een dikke week later, op 7 december, beleven de webwinkels in Zweden, Frankrijk, Duitsland en Australië hun drukste dag, dan volgen Italië en Spanje (8 december is een feestdag in die landen) en Oostenrijk (op 9 december). Dat leidt de Duitse e-commercespeler af uit onder meer de activiteit op zijn websites.

 

Belgen en Nederlanders schieten blijkbaar pas op 14 december écht in gang. Belgische consumenten geven op die dag meer dan twee keer zoveel uit als op een 'normale' dag: in totaal zo'n 80 miljoen euro. Dat de Lage Landen zo laat starten, heeft volgens Stylight alles te maken met het Sinterklaasfeest van 6 december. Al zeker in Nederland, waar na Sinterklaas traditiegetrouw de uitverkoop begint.

 

Nog niet zo mobiel

Stylight verwacht dat dit jaar 20% van de Belgen kerstcadeautjes online zal kopen (tegenover 14% het jaar voordien) en daarbij gemiddeld zo'n 298 euro zal besteden. Van de Nederlanders zou 34% zijn cadeautjes online kopen, bij een gemiddelde besteding van 365 euro.

 

Opvallend: terwijl overal het gebruik van de smartphone bij het online shoppen in de lift zit - Stylight zag het mobiele verkeer op zijn site het voorbije jaar met liefst 116% groeien en het aantal downloads van zijn app zelfs met 139% - shopt slechts 11% van de Nederlanders online via zijn mobieltje: de overgrote meerderheid vindt het scherm blijkbaar te klein om online te kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top