55-plussers spelen ook online op veilig

55-plussers spelen ook online op veilig

Ruim de helft van de Nederlandse 55-plussers verwachten dat ze de komende twee jaar meer online zullen kopen. Toch blijven ze ook dan meer zekerheid inbouwen: zo zijn eerdere ervaringen en positieve reviews belangrijk om hen over de streep te halen.

55-plussers zijn belangrijke doelgroep

De bevraging leert dat 55-plussers vooral kiezen voor het vertrouwde. Zo blijft fysiek winkelen de voorkeur hebben: vooral de dagelijkse boodschappen en schoonheidsproducten worden offline gekocht. Daarbij kiezen ze ook vaker voor lokale winkels, omdat ze de internationale ketens minder vertrouwen. Ruim een derde geeft ook aan dat eerdere winkelervaringen een belangrijke rol spelen in hun keuze: vier op de vijf bevraagden stelt dat ze er niet gaan shoppen als ze de winkel niet kennen.

 

Toch hebben de 55-plussers de voorbije twee jaar meer online gekocht: 30% liet zich verleiden tot een webaankoop van consumentenelektronica, 29% bestelde een reis of boekte een hotel online en 23% nam de pc of de laptop voor de aankoop van kleding, schoenen of accessoires. Opmerkelijk is dat de 55-plussers die online kopen hiervoor zowat alle toestellen gebruiken. 34% van de 55+ers koopt online via de laptop,  28% via een desktop, 27% via een tablet en 25% via de mobiele telefoon.

 

Gemak bevordert, verzendingskosten remmen af

Als voordelen zien de 55-plussers vooral het thuis kunnen bestellen (59%), het laten leveren binnen de 24 uren (48%), het kunnen vergelijken van producten (48%), de tijdsbesparing 38% en het prijspeil (38%). Ze zitten daarmee zowat op dezelfde golflengte als de jongere generatie, al hecht die laatste veel meer belang aan de snelle levertijden en het prijspeil.

 

De voornaamste belemmeringen om niet online te kopen, zijn het niet kunnen zien of betasten van het product (65%), de verzendingskosten (51%) en de inschatting van de betrouwbaarheid van de webwinkel (39%). De komende jaren zullen 55-plussers niettemin meer online kopen. 55% zegt alvast die intentie te hebben. 41% gaat uit van een status quo en slechts 4% zegt meer te kiezen voor fysieke winkels.

 

GfK bevroeg in een onderzoek naar het online aankoopgedrag van Nederlandse 55-plussers 800 consumenten uit die leeftijdscategorie, alsook een vergelijkingsgroep van bijna 200 mannen en vrouwen tussen 18 en 30 jaar. De studie werd besteld door Webloyalty, dat zich toelegt op het ontwikkelen van spaar- en getrouwheidsprogramma’s voor klanten van online winkels. Het bedrijf wil ermee het belang van de vergrijzende consument benadrukken. Dertig procent van de Nederlandse bevolking zit immers in de groep van de 55-plussers, goed voor ruim vijf miljoen mensen. De zogenaamde Millennials maken daarentegen maar een kwart van de totale populatie uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Back to top