55-plussers spelen ook online op veilig

55-plussers spelen ook online op veilig

Ruim de helft van de Nederlandse 55-plussers verwachten dat ze de komende twee jaar meer online zullen kopen. Toch blijven ze ook dan meer zekerheid inbouwen: zo zijn eerdere ervaringen en positieve reviews belangrijk om hen over de streep te halen.

55-plussers zijn belangrijke doelgroep

De bevraging leert dat 55-plussers vooral kiezen voor het vertrouwde. Zo blijft fysiek winkelen de voorkeur hebben: vooral de dagelijkse boodschappen en schoonheidsproducten worden offline gekocht. Daarbij kiezen ze ook vaker voor lokale winkels, omdat ze de internationale ketens minder vertrouwen. Ruim een derde geeft ook aan dat eerdere winkelervaringen een belangrijke rol spelen in hun keuze: vier op de vijf bevraagden stelt dat ze er niet gaan shoppen als ze de winkel niet kennen.

 

Toch hebben de 55-plussers de voorbije twee jaar meer online gekocht: 30% liet zich verleiden tot een webaankoop van consumentenelektronica, 29% bestelde een reis of boekte een hotel online en 23% nam de pc of de laptop voor de aankoop van kleding, schoenen of accessoires. Opmerkelijk is dat de 55-plussers die online kopen hiervoor zowat alle toestellen gebruiken. 34% van de 55+ers koopt online via de laptop,  28% via een desktop, 27% via een tablet en 25% via de mobiele telefoon.

 

Gemak bevordert, verzendingskosten remmen af

Als voordelen zien de 55-plussers vooral het thuis kunnen bestellen (59%), het laten leveren binnen de 24 uren (48%), het kunnen vergelijken van producten (48%), de tijdsbesparing 38% en het prijspeil (38%). Ze zitten daarmee zowat op dezelfde golflengte als de jongere generatie, al hecht die laatste veel meer belang aan de snelle levertijden en het prijspeil.

 

De voornaamste belemmeringen om niet online te kopen, zijn het niet kunnen zien of betasten van het product (65%), de verzendingskosten (51%) en de inschatting van de betrouwbaarheid van de webwinkel (39%). De komende jaren zullen 55-plussers niettemin meer online kopen. 55% zegt alvast die intentie te hebben. 41% gaat uit van een status quo en slechts 4% zegt meer te kiezen voor fysieke winkels.

 

GfK bevroeg in een onderzoek naar het online aankoopgedrag van Nederlandse 55-plussers 800 consumenten uit die leeftijdscategorie, alsook een vergelijkingsgroep van bijna 200 mannen en vrouwen tussen 18 en 30 jaar. De studie werd besteld door Webloyalty, dat zich toelegt op het ontwikkelen van spaar- en getrouwheidsprogramma’s voor klanten van online winkels. Het bedrijf wil ermee het belang van de vergrijzende consument benadrukken. Dertig procent van de Nederlandse bevolking zit immers in de groep van de 55-plussers, goed voor ruim vijf miljoen mensen. De zogenaamde Millennials maken daarentegen maar een kwart van de totale populatie uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top