Aantal betalingen met smartphone of tablet in één jaar bijna verdubbeld

Aantal betalingen met smartphone of tablet in één jaar bijna verdubbeld

Het aantal betalingen met een smartphone of tablet is in één jaar tijd bijna verdubbeld en maakt tegenwoordig al 12% uit van alle online transacties in België. Dat meldt betaalspecialist Ingenico, het vroegere Ogone.

Ruim 2 miljoen transacties onderzocht

In juni vorig jaar verliep al bijna 6,5% van alle transacties via een mobiel toestel, maar dat cijfer was deze zomer al gestegen tot 12% van alle online transacties. Dat meldt Ingenico Payment Services, op basis van een onderzoek van 2 miljoen transacties tussen februari en augustus van dit jaar.

 

Het stijgende aantal betalingen via smartphone en tablet is deels te verklaren door de veranderde gewoonten en het gewijzigde koopgedrag van de Belgische consument, deels door de technologische vooruitgang bij de handelaars.

 

"Vroeger werden mobiele apparaten vooral gebruikt in het weekend. Die trend maakt nu geleidelijk aan plaats voor een regelmatiger gebruik, ook tijdens de week. Bovendien zijn mobiele apparaten tegenwoordig beter beveiligd. Tegelijk zijn er ook steeds meer winkeliers die meegaan in deze 'mobiele' ontwikkeling en die daarvoor de nieuwste betaaltechnologieën in huis halen", zegt Olivier Gillin van Ingenico Payment Services.

 

Meeste uitgaven via iPad, maar...

Om na te gaan welke toestellen en besturingssystemen het populairst zijn, bekeek Ingenico de transacties tijdens de voorbije zomersolden (maand juli) van dichterbij. De grootste 'mobiele' uitgevers bleken de iPad-gebruikers: de waarde van hun gemiddelde winkelmandje bedroeg 138 euro. Dan volgen uitgaven via Surface en andere Windows-tablets (113 euro), Android-tablets (106 euro), iPhone (73 euro), Android-smartphones (65 euro) en tot slot Windows Phones (48 euro).

 

Wat de spreiding betreft, blijkt de iPad koploper, al verliest die behoorlijk aan terrein: nu nog 48% (tegenover 65% vorig jaar). De iPhone (van 16% naar 20%) en de Android-smartphones (van 9% naar 16%) zitten dan weer in de lift. Het marktaandeel van de mobiele Windows apparaten blijft verwaarloosbaar, ondanks een lichte stijging.

 

Opmerkelijk detail: uit de analyse blijkt nog dat aankopen 's ochtends vaker gebeuren met een smartphone, 's middags meer via een gewone pc en 's avonds meer met een tablet. Al kan je je de vraag stellen hoe lang dat onderscheid nog zal blijven bestaan, nu de diverse toestellen almaar meer naar elkaar lijken toe te groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top