Aantal betalingen met smartphone of tablet in één jaar bijna verdubbeld | RetailDetail

Aantal betalingen met smartphone of tablet in één jaar bijna verdubbeld

Aantal betalingen met smartphone of tablet in één jaar bijna verdubbeld

Het aantal betalingen met een smartphone of tablet is in één jaar tijd bijna verdubbeld en maakt tegenwoordig al 12% uit van alle online transacties in België. Dat meldt betaalspecialist Ingenico, het vroegere Ogone.

Ruim 2 miljoen transacties onderzocht

In juni vorig jaar verliep al bijna 6,5% van alle transacties via een mobiel toestel, maar dat cijfer was deze zomer al gestegen tot 12% van alle online transacties. Dat meldt Ingenico Payment Services, op basis van een onderzoek van 2 miljoen transacties tussen februari en augustus van dit jaar.

 

Het stijgende aantal betalingen via smartphone en tablet is deels te verklaren door de veranderde gewoonten en het gewijzigde koopgedrag van de Belgische consument, deels door de technologische vooruitgang bij de handelaars.

 

"Vroeger werden mobiele apparaten vooral gebruikt in het weekend. Die trend maakt nu geleidelijk aan plaats voor een regelmatiger gebruik, ook tijdens de week. Bovendien zijn mobiele apparaten tegenwoordig beter beveiligd. Tegelijk zijn er ook steeds meer winkeliers die meegaan in deze 'mobiele' ontwikkeling en die daarvoor de nieuwste betaaltechnologieën in huis halen", zegt Olivier Gillin van Ingenico Payment Services.

 

Meeste uitgaven via iPad, maar...

Om na te gaan welke toestellen en besturingssystemen het populairst zijn, bekeek Ingenico de transacties tijdens de voorbije zomersolden (maand juli) van dichterbij. De grootste 'mobiele' uitgevers bleken de iPad-gebruikers: de waarde van hun gemiddelde winkelmandje bedroeg 138 euro. Dan volgen uitgaven via Surface en andere Windows-tablets (113 euro), Android-tablets (106 euro), iPhone (73 euro), Android-smartphones (65 euro) en tot slot Windows Phones (48 euro).

 

Wat de spreiding betreft, blijkt de iPad koploper, al verliest die behoorlijk aan terrein: nu nog 48% (tegenover 65% vorig jaar). De iPhone (van 16% naar 20%) en de Android-smartphones (van 9% naar 16%) zitten dan weer in de lift. Het marktaandeel van de mobiele Windows apparaten blijft verwaarloosbaar, ondanks een lichte stijging.

 

Opmerkelijk detail: uit de analyse blijkt nog dat aankopen 's ochtends vaker gebeuren met een smartphone, 's middags meer via een gewone pc en 's avonds meer met een tablet. Al kan je je de vraag stellen hoe lang dat onderscheid nog zal blijven bestaan, nu de diverse toestellen almaar meer naar elkaar lijken toe te groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.