Aantal betalingen met smartphone of tablet in één jaar bijna verdubbeld

Aantal betalingen met smartphone of tablet in één jaar bijna verdubbeld

Het aantal betalingen met een smartphone of tablet is in één jaar tijd bijna verdubbeld en maakt tegenwoordig al 12% uit van alle online transacties in België. Dat meldt betaalspecialist Ingenico, het vroegere Ogone.

Ruim 2 miljoen transacties onderzocht

In juni vorig jaar verliep al bijna 6,5% van alle transacties via een mobiel toestel, maar dat cijfer was deze zomer al gestegen tot 12% van alle online transacties. Dat meldt Ingenico Payment Services, op basis van een onderzoek van 2 miljoen transacties tussen februari en augustus van dit jaar.

 

Het stijgende aantal betalingen via smartphone en tablet is deels te verklaren door de veranderde gewoonten en het gewijzigde koopgedrag van de Belgische consument, deels door de technologische vooruitgang bij de handelaars.

 

"Vroeger werden mobiele apparaten vooral gebruikt in het weekend. Die trend maakt nu geleidelijk aan plaats voor een regelmatiger gebruik, ook tijdens de week. Bovendien zijn mobiele apparaten tegenwoordig beter beveiligd. Tegelijk zijn er ook steeds meer winkeliers die meegaan in deze 'mobiele' ontwikkeling en die daarvoor de nieuwste betaaltechnologieën in huis halen", zegt Olivier Gillin van Ingenico Payment Services.

 

Meeste uitgaven via iPad, maar...

Om na te gaan welke toestellen en besturingssystemen het populairst zijn, bekeek Ingenico de transacties tijdens de voorbije zomersolden (maand juli) van dichterbij. De grootste 'mobiele' uitgevers bleken de iPad-gebruikers: de waarde van hun gemiddelde winkelmandje bedroeg 138 euro. Dan volgen uitgaven via Surface en andere Windows-tablets (113 euro), Android-tablets (106 euro), iPhone (73 euro), Android-smartphones (65 euro) en tot slot Windows Phones (48 euro).

 

Wat de spreiding betreft, blijkt de iPad koploper, al verliest die behoorlijk aan terrein: nu nog 48% (tegenover 65% vorig jaar). De iPhone (van 16% naar 20%) en de Android-smartphones (van 9% naar 16%) zitten dan weer in de lift. Het marktaandeel van de mobiele Windows apparaten blijft verwaarloosbaar, ondanks een lichte stijging.

 

Opmerkelijk detail: uit de analyse blijkt nog dat aankopen 's ochtends vaker gebeuren met een smartphone, 's middags meer via een gewone pc en 's avonds meer met een tablet. Al kan je je de vraag stellen hoe lang dat onderscheid nog zal blijven bestaan, nu de diverse toestellen almaar meer naar elkaar lijken toe te groeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top