Aantal klachten over e-commerce daalt fors | RetailDetail

Aantal klachten over e-commerce daalt fors

Aantal klachten over e-commerce daalt fors

Vorig jaar ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie 691 klachten over webwinkels. Dat zijn er opvallend minder dan het jaar voordien, toen het er nog 1.184 waren.

Eén klacht op twee over buitenlandse website

Van de 691 klachten die werden ingediend, hadden er 352 betrekking op een Belgische webwinkel. Het jaar voordien waren er dat nog 448, zo blijkt uit een antwoord van Minister van Consumentenzaken Kris Peeters op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Leen Dierick (beiden CD&V).

 

Dat betekent dus dat één klacht op de twee slaat op een buitenlandse website. Het gaat daarbij vooral om Nederlandse (158 klachten in 2015 tegenover 343 in 2014), Deense (41 tegenover 40) en Franse webwinkels (36 tegenover 117). De Economische Inspectie van de FOD Economie kan niet rechtstreeks optreden tegen buitenlandse ondernemingen die de economische wetgeving niet respecteren. Ze kan het dossier wél doorsturen naar de Europese lidstaat op wiens grondgebied de betrokken onderneming gevestigd is; dat land moet dan maatregelen treffen.

 

Al wil dat niet zeggen dat het geen zin zou hebben om een klacht in te dienen tegen een buitenlandse webwinkel: bij het merendeel van die klachten kan de Economische Inspectie het probleem zelf verhelpen of de nodige informatie inwinnen, waardoor het dossier alsnog wordt opgelost. Slechts in een klein aantal gevallen volgt een formele vraag aan de buitenlandse autoriteiten. Sinds 2006 werden zo 448 dossiers doorgestuurd, gemiddeld zo'n 45 per jaar dus.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.