Aantal klachten over e-commerce daalt fors | RetailDetail

Aantal klachten over e-commerce daalt fors

Aantal klachten over e-commerce daalt fors

Vorig jaar ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie 691 klachten over webwinkels. Dat zijn er opvallend minder dan het jaar voordien, toen het er nog 1.184 waren.

Eén klacht op twee over buitenlandse website

Van de 691 klachten die werden ingediend, hadden er 352 betrekking op een Belgische webwinkel. Het jaar voordien waren er dat nog 448, zo blijkt uit een antwoord van Minister van Consumentenzaken Kris Peeters op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Leen Dierick (beiden CD&V).

 

Dat betekent dus dat één klacht op de twee slaat op een buitenlandse website. Het gaat daarbij vooral om Nederlandse (158 klachten in 2015 tegenover 343 in 2014), Deense (41 tegenover 40) en Franse webwinkels (36 tegenover 117). De Economische Inspectie van de FOD Economie kan niet rechtstreeks optreden tegen buitenlandse ondernemingen die de economische wetgeving niet respecteren. Ze kan het dossier wél doorsturen naar de Europese lidstaat op wiens grondgebied de betrokken onderneming gevestigd is; dat land moet dan maatregelen treffen.

 

Al wil dat niet zeggen dat het geen zin zou hebben om een klacht in te dienen tegen een buitenlandse webwinkel: bij het merendeel van die klachten kan de Economische Inspectie het probleem zelf verhelpen of de nodige informatie inwinnen, waardoor het dossier alsnog wordt opgelost. Slechts in een klein aantal gevallen volgt een formele vraag aan de buitenlandse autoriteiten. Sinds 2006 werden zo 448 dossiers doorgestuurd, gemiddeld zo'n 45 per jaar dus.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.