Aantal klachten over e-commerce daalt fors | RetailDetail

Aantal klachten over e-commerce daalt fors

Aantal klachten over e-commerce daalt fors

Vorig jaar ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie 691 klachten over webwinkels. Dat zijn er opvallend minder dan het jaar voordien, toen het er nog 1.184 waren.

Eén klacht op twee over buitenlandse website

Van de 691 klachten die werden ingediend, hadden er 352 betrekking op een Belgische webwinkel. Het jaar voordien waren er dat nog 448, zo blijkt uit een antwoord van Minister van Consumentenzaken Kris Peeters op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Leen Dierick (beiden CD&V).

 

Dat betekent dus dat één klacht op de twee slaat op een buitenlandse website. Het gaat daarbij vooral om Nederlandse (158 klachten in 2015 tegenover 343 in 2014), Deense (41 tegenover 40) en Franse webwinkels (36 tegenover 117). De Economische Inspectie van de FOD Economie kan niet rechtstreeks optreden tegen buitenlandse ondernemingen die de economische wetgeving niet respecteren. Ze kan het dossier wél doorsturen naar de Europese lidstaat op wiens grondgebied de betrokken onderneming gevestigd is; dat land moet dan maatregelen treffen.

 

Al wil dat niet zeggen dat het geen zin zou hebben om een klacht in te dienen tegen een buitenlandse webwinkel: bij het merendeel van die klachten kan de Economische Inspectie het probleem zelf verhelpen of de nodige informatie inwinnen, waardoor het dossier alsnog wordt opgelost. Slechts in een klein aantal gevallen volgt een formele vraag aan de buitenlandse autoriteiten. Sinds 2006 werden zo 448 dossiers doorgestuurd, gemiddeld zo'n 45 per jaar dus.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Back to top