Albert Heijn breidt webshop uit naar België

Albert Heijn breidt webshop uit naar België

Albert Heijn komt in de loop van volgend jaar met zijn webshop naar België. Dat moet Ahold, het moederconcern van Albert Heijn en Bol.com, helpen om tegen 2017 zijn online omzet op te trekken van 1,4 naar 2,5 miljard euro.

"Voortrekkersrol online"

"Onze onlinemerken bol.com, Peapod.com en ah.nl hebben een voortrekkersrol gespeeld in de afgelopen 25 jaar. Vandaag kondigen we de volgende fase van onze ambitie aan, gericht op een groei van de online omzet naar 2,5 miljard euro tegen het einde van 2017", zei topman Dick Boer tijdens presentaties aan analisten en investeerders.

 

Uiteindelijk moet online ongeveer 20% van de totale omzet en zo'n 5% van de voedingsverkoop vertegenwoordigen tegen 2020. Niet onhaalbaar, denken ze in Zaandam, want de internetverkoop groeit al vijf jaar met dubbele cijfers op jaarbasis, met bol.com als absolute uitschieter (+22%). De eerste drie kwartalen draaide Ahold online zo'n 916 miljoen euro, al (of 'nog maar') goed voor 3,7% van de totale omzet.

 

Investering van 60 miljoen euro

Om dat ambitieuze doel te bereiken zal Ahold 60 miljoen euro investeren om zijn internetactiviteiten uit te breiden naar "meer plaatsen, naar nieuwe gebieden en meer keuzes van het aanbod voor klanten en partners". Zo hoopt Boer het dalende marktaandeel van zijn supermarkten te counteren en mee te profiteren van de wereldwijde consumententrend naar lagere prijzen en groter gebruiksgemak (ook al zal dat de operationele marge in eerste instantie aantasten, wellicht met zo'n 25 basispunten in 2015).

 

Maar, zo stelt de Ahold-topman: "We hebben een prachtig omnichannel-aanbod voor onze klanten dankzij de creatie van een sterk platform dat toekomstige groei en waardecreatie op de lange termijn garandeert." Ahold heeft momenteel al een duizendtal IT'ers in dienst.

 

Ah.nl in 2015 naar België

Tijdens de presentaties viel ook te horen dat ah.nl aan het einde van dit jaar zal uitbreiden naar het noorden en het zuiden van Nederland, om in de loop van 2015 ook te worden geïntroduceerd in België. Albert Heijns broertje Bol.com is al sinds 2012, kort na de overname door Ahold, actief in België.

 

"Ahold wil over de exacte timing en invulling niets kwijt. Wij houden de kaarten tegen de borst omdat online een zeer concurrentiële markt is", houdt senior director external communications Tim van der Zanden onze vraag af. Op onze vraag of Ahold de Nederlandse online operatie gewoon de grens overtrekt, net zoals ze enkele jaren geleden met hun fysieke winkels deden, reageert de woordvoerder bevestigend noch ontkennend, "maar daarbij zeg je eigenlijk niets vreemds", klinkt het.

 

Volgens Van der Zanden bedraagt de omzet van AH.nl in 2014 zo'n 240 miljoen euro en die van bol.com (Nederland en België samen) 680 miljoen euro. "Door de investeringen in de groei, die elk jaar zo'n 20 à 25% moet zijn, blijft onze online operatie wel nog verlieslatend. Maar we investeren in groei", klinkt het in Zaandam.

 

Behalve in België en Nederland wil Ahold ook in de Verenigde Staten online groeien. Zo zal Peapod.com zijn aanwezigheid uitbouwen naar het midden van de Verenigde Staten: volgend jaar gaat een opslagvestiging open in de staat Indiana. De omzet van Peapod.com zal eind dit jaar afklokken op 590 miljoen dollar (470 miljoen euro), een jaarlijkse groei met 11% de voorbije vijf jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top