Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren
Shutterstock

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Ook verse voeding

De beslissing van Aldi om zijn online services sneller uit te breiden, is ongetwijfeld een reactie op de overname van Whole Foods door Amazon, wat toch een lichte paniek heeft veroorzaakt bij de verschillende supermarktketens in de Verenigde Staten. Door de samenwerking met Instacart aan te gaan, anticipeert Aldi ongetwijfeld op gelijkaardige plannen van Whole Foods en Amazon in de nabije toekomst.

 

Voorlopig is de service van Aldi wel enkel beschikbaar in Los Angeles, Atlanta en Dallas, maar mogelijk volgen er snel enkele andere steden. Klanten kunnen trouwens niet enkel droge voeding en non-food bestellen: ook verse voeding wordt zonder problemen aan huis geleverd.

 

Aldi volgt zo het voorbeeld van Ahold Delhaize, dat al langer met Instacart samenwerkt. Het bedrijf profileert zich als een soort "Uber voor boodschappen", waarbij gebruikers snel en eenvoudig via hun smartphone online bestellingen van supermarkten aan huis kunnen laten leveren voor een meerprijs van 4 dollar. Het bedrijf is al actief in 1.200 Amerikaanse steden en heeft momenteel een waarde van 3,4 miljard dollar. Het werd pas in 2012 opgericht door Apoorva Mehta, een voormalige medewerker van Amazon.

 

Instant Pickup

Amazon van zijn kant blijft ook niet stil zitten en lanceert Instant Pickup: daarmee moeten klanten kleine bestellingen al na twee minuten kunnen afhalen. Daarbij richt het zich vooral op impulsaankopen, die de klant onmiddellijk wil en waarvoor hij niet wil wachten tot het wordt geleverd. Wanneer een bestelling wordt geplaatst, ontvangt de klant een streepjescode op zijn smartphone, waarmee hij een kluisje kan openen, waar dus al na twee minuten zijn bestelling moet zijn te vinden. Het aantal producten dat zo besteld kan worden, is voorlopig wel nog erg beperkt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Ahold USA test robot in Giant Food Store

15/11/2017

In een vestiging van Giant Food Store in de Verenigde Staten test Ahold USA momenteel een robot die gevaren op de vloer kan detecteren, waarna hij assistentie zal vragen. Hij kan ook lege winkelrekken aanwijzen en prijzen controleren.

Back to top