Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren | RetailDetail

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren
Shutterstock

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Ook verse voeding

De beslissing van Aldi om zijn online services sneller uit te breiden, is ongetwijfeld een reactie op de overname van Whole Foods door Amazon, wat toch een lichte paniek heeft veroorzaakt bij de verschillende supermarktketens in de Verenigde Staten. Door de samenwerking met Instacart aan te gaan, anticipeert Aldi ongetwijfeld op gelijkaardige plannen van Whole Foods en Amazon in de nabije toekomst.

 

Voorlopig is de service van Aldi wel enkel beschikbaar in Los Angeles, Atlanta en Dallas, maar mogelijk volgen er snel enkele andere steden. Klanten kunnen trouwens niet enkel droge voeding en non-food bestellen: ook verse voeding wordt zonder problemen aan huis geleverd.

 

Aldi volgt zo het voorbeeld van Ahold Delhaize, dat al langer met Instacart samenwerkt. Het bedrijf profileert zich als een soort "Uber voor boodschappen", waarbij gebruikers snel en eenvoudig via hun smartphone online bestellingen van supermarkten aan huis kunnen laten leveren voor een meerprijs van 4 dollar. Het bedrijf is al actief in 1.200 Amerikaanse steden en heeft momenteel een waarde van 3,4 miljard dollar. Het werd pas in 2012 opgericht door Apoorva Mehta, een voormalige medewerker van Amazon.

 

Instant Pickup

Amazon van zijn kant blijft ook niet stil zitten en lanceert Instant Pickup: daarmee moeten klanten kleine bestellingen al na twee minuten kunnen afhalen. Daarbij richt het zich vooral op impulsaankopen, die de klant onmiddellijk wil en waarvoor hij niet wil wachten tot het wordt geleverd. Wanneer een bestelling wordt geplaatst, ontvangt de klant een streepjescode op zijn smartphone, waarmee hij een kluisje kan openen, waar dus al na twee minuten zijn bestelling moet zijn te vinden. Het aantal producten dat zo besteld kan worden, is voorlopig wel nog erg beperkt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.