Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren | RetailDetail

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren
Shutterstock

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Ook verse voeding

De beslissing van Aldi om zijn online services sneller uit te breiden, is ongetwijfeld een reactie op de overname van Whole Foods door Amazon, wat toch een lichte paniek heeft veroorzaakt bij de verschillende supermarktketens in de Verenigde Staten. Door de samenwerking met Instacart aan te gaan, anticipeert Aldi ongetwijfeld op gelijkaardige plannen van Whole Foods en Amazon in de nabije toekomst.

 

Voorlopig is de service van Aldi wel enkel beschikbaar in Los Angeles, Atlanta en Dallas, maar mogelijk volgen er snel enkele andere steden. Klanten kunnen trouwens niet enkel droge voeding en non-food bestellen: ook verse voeding wordt zonder problemen aan huis geleverd.

 

Aldi volgt zo het voorbeeld van Ahold Delhaize, dat al langer met Instacart samenwerkt. Het bedrijf profileert zich als een soort "Uber voor boodschappen", waarbij gebruikers snel en eenvoudig via hun smartphone online bestellingen van supermarkten aan huis kunnen laten leveren voor een meerprijs van 4 dollar. Het bedrijf is al actief in 1.200 Amerikaanse steden en heeft momenteel een waarde van 3,4 miljard dollar. Het werd pas in 2012 opgericht door Apoorva Mehta, een voormalige medewerker van Amazon.

 

Instant Pickup

Amazon van zijn kant blijft ook niet stil zitten en lanceert Instant Pickup: daarmee moeten klanten kleine bestellingen al na twee minuten kunnen afhalen. Daarbij richt het zich vooral op impulsaankopen, die de klant onmiddellijk wil en waarvoor hij niet wil wachten tot het wordt geleverd. Wanneer een bestelling wordt geplaatst, ontvangt de klant een streepjescode op zijn smartphone, waarmee hij een kluisje kan openen, waar dus al na twee minuten zijn bestelling moet zijn te vinden. Het aantal producten dat zo besteld kan worden, is voorlopig wel nog erg beperkt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.

Personeel krijgt eigen 'boekje van de Aldi'

17/05/2018

Aldi lanceert in België een eigen personeelsmagazine. Met het driemaandelijkse magazine Vivaldi wil de discountketen de Belgische medewerkers dichter bij elkaar brengen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.