Aldi UK gestart met online verkoop wijn

Aldi UK gestart met online verkoop wijn

De Britse tak van discountketen Aldi stapt in e-commerce. Momenteel zijn er 54 verschillende wijnen verkrijgbaar en binnenkort zijn ook de wekelijkse 'non-food'-aanbiedingen online te koop.

Gratis vanaf 50 pond

Er gingen al langer geruchten dat Aldi aan een eigen webwinkel werkte. In Groot-Brittannië is het nu zover: de discounter lanceerde er een webshop waarop in eerste instantie 54 wijnen te koop zijn. Telkens per kistje van zes en met prijzen die uiteenlopen van 20 tot 120 pond.

 

"Met wijn starten is voor ons een logische stap. In 2015 zijn we uitgeroepen tot Wijnretailer van het Jaar. Nu al komt één op de 13 in Groot-Brittannië verkochte flessen wijn van bij Aldi. Wijn vormt ook vaak een toegangspoort voor klanten die eerder nog niet bij Aldi gekocht hebben", zegt Matthew Barnes, CEO van Aldi UK.

 

Al blijft het niet bij wijn alleen: vanaf april zullen ook de 'Specialbuys', de tijdelijke 'non-food'-aanbiedingen die Aldi wekelijks aanbiedt, online te koop zijn. Klanten uit Engeland, Wales en Schotland kunnen hun bestelling thuis laten leveren of ze oppikken bij een afhaalpunt van CollectPlus. De levering is gratis vanaf 50 pond (onder dat bedrag rekent Aldi 3 pond aan).

 

Fenomenale expansie

Met de webshop - waarmee een investering van 35 miljoen pond (net geen 46 miljoen euro) is gemoeid - zet Aldi een eerste stap richting 'multichannel discounting' en legt het concurrenten als Tesco, Sainsbury's, Asda en Morrison's nog wat meer het vuur aan de schenen.

 

Dat Aldi UK als eerste met een webshop uitpakt, hoeft niet te verbazen: Groot-Brittannië is van strategisch belang voor de Duitse discounter. Tegen 2020 zal het land goed zijn voor 33% van de groepsomzet (in 2014 was dat nog 21%). Met dank aan een fenomenale expansie: Aldi telt momenteel 630 winkels in Groot-Brittannië, maar dat moeten er 1.000 zijn tegen 2022. Alleen al dit jaar komen er nog 83 nieuwe bij. Daarnaast test Aldi er ook een nieuw stadswinkelconcept uit en nu start de groep dus ook met e-commerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top