Alibaba breekt opnieuw records op Singles’ Day | RetailDetail

Alibaba breekt opnieuw records op Singles’ Day

Alibaba breekt opnieuw records op Singles’ Day
439295632Shutterstock

Het Chinese Alibaba heeft tijdens Singles’ Day, de belangrijkste dag voor e-commerce in China, opnieuw enkele records verbroken. De "traditie" die Alibaba in 2009 in het leven riep, bracht dit jaar meer dan zestien miljard euro op.

Derde meer omzet

In totaal zou Alibaba op Singles’ Day een omzet halen van 120,7 miljard yuan (16,4 miljard euro). Daarmee doet het bedrijf het beduidend beter dan een jaar eerder, toen een omzet van 91 miljard yuan (12,4 miljard euro) werd gehaald. Singles’ Day is nog maar sinds 2009 aan de gang op Alibaba, maar is sindsdien uitgegroeid tot een waar fenomeen, waar ook heel wat buitenlandse shoppers op af komen.

 

Singles’ Day is zo veruit de meest belangrijke verkoopdag wereldwij, met een grotere omzet dan Black Friday en Cyber Monday samen. De groei van de Chinese economie mag dan wel vertragen, dat was op 11 november, de dag waarop Singles’ Day steevast plaats vindt, niet te merken. De meest verkochte producten waren iPhones van Apple, sportkleding van Nike en Adidas en apparaten van het Chinese technologiemerk Haier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

JD.com wil keten van kleine automatische supermarkten uitbouwen

13/02/2018

Het Chinese JD.com wil in het thuisland een keten met winkeltjes zonder kassa’s uitbouwen. Die komt er naast naast 7Fresh, de hoogtechnologische supermarktketen waarvan de eerste vestiging eind vorig jaar opende.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Back to top