Alibaba kent fikse groei, ondanks moeilijke omstandigheden

Alibaba kent fikse groei, ondanks moeilijke omstandigheden

In het eerste kwartaal van 2016 is de omzet van de Chinese online reus Alibaba met bijna 40% gegroeid. Daarmee doet het bedrijf beter dan de verwachtingen en toont het dat het niet getroffen wordt door de vertraagde groei in China.

Verdubbeling nettowinst

De totale omzet van Alibaba groeide in het eerste kwartaal van het jaar naar 24,18 miljard yuan (3,25 miljard euro), een stijging van 39% ten opzichte van een jaar eerder en beduidend beter dan de verwachte groei van 33%. “Onze sterke resultaten dit kwartaal tonen de kracht van onze core e-commerceactiviteiten, ondanks de uitdagende economische situatie”, aldus CFO Maggie Wu. Ook de nettowinst van het bedrijf ging er fiks op vooruit en verdubbelde bijna naar 2,9 miljard yuan (net geen 400 miljoen euro).

 

De platformen die in handen zijn van Alibaba, zoals Taobao en Tmall, hadden in het eerste kwartaal 423 miljoen gebruikers die voor bijna 100 miljard euro aan producten verhandelden. Ook dat is een kwart meer dan een jaar geleden. Het is verrassend dat het Chinese bedrijf zo’n mooie groei kan voorleggen in een periode waarin China zijn traagste economische groei in zeven jaar kende, merken analisten op. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Back to top