Alibaba kent fikse groei, ondanks moeilijke omstandigheden

Alibaba kent fikse groei, ondanks moeilijke omstandigheden

In het eerste kwartaal van 2016 is de omzet van de Chinese online reus Alibaba met bijna 40% gegroeid. Daarmee doet het bedrijf beter dan de verwachtingen en toont het dat het niet getroffen wordt door de vertraagde groei in China.

Verdubbeling nettowinst

De totale omzet van Alibaba groeide in het eerste kwartaal van het jaar naar 24,18 miljard yuan (3,25 miljard euro), een stijging van 39% ten opzichte van een jaar eerder en beduidend beter dan de verwachte groei van 33%. “Onze sterke resultaten dit kwartaal tonen de kracht van onze core e-commerceactiviteiten, ondanks de uitdagende economische situatie”, aldus CFO Maggie Wu. Ook de nettowinst van het bedrijf ging er fiks op vooruit en verdubbelde bijna naar 2,9 miljard yuan (net geen 400 miljoen euro).

 

De platformen die in handen zijn van Alibaba, zoals Taobao en Tmall, hadden in het eerste kwartaal 423 miljoen gebruikers die voor bijna 100 miljard euro aan producten verhandelden. Ook dat is een kwart meer dan een jaar geleden. Het is verrassend dat het Chinese bedrijf zo’n mooie groei kan voorleggen in een periode waarin China zijn traagste economische groei in zeven jaar kende, merken analisten op. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Ceconomy stuurt winstwaarschuwing uit voor eerste kwartaal

22/01/2018

Ceconomy, het moederbedrijf achter elektronicaketens Media Markt en Saturn, heeft een bericht uitgestuurd waarin het waarschuwt voor mindere resultaten in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top