Alibaba komt met ‘mobiel betalen met een vingerafdruk’ | RetailDetail

Alibaba komt met ‘mobiel betalen met een vingerafdruk’

Alibaba komt met ‘mobiel betalen met een vingerafdruk’

De Chinese e-commercegigant Alibaba heeft samen met de ook al Chinese smartphoneproducent Huawei een applicatie ontwikkeld die (web)shoppers de mogelijkheid biedt om met een vingerafdruk op hun mobieltje hun aankopen te betalen.

Biometrie in Alipay Wallet-app

Het lijkt science-fiction, maar eerstdaags haalt de werkelijkheid de fictie in: "De biometrische technologie zal gebruikers van smartphones de mogelijkheid geven om de betaling van een breed assortiment aan goederen en diensten met hun smartphone te bevestigen door even met hun vinger [over het scherm] te swipen in plaats van een lange code te moeten intikken", staat te lezen op de nieuwsblog van Alibaba.

 

De technologie werd uitgewerkt door Huawei en zit al standaard ingebouwd in de Mate 7, de nieuwste smartphone van Huawei die deze week op de markt moet komen. Alipay Wallet, China's populairste oplossing voor mobiele betalingen met al meer dan 100 miljoen gebruikers, is de bevoorrechte gebruiker van de innovatie.

 

Huawei is niet de eerste producent die met vingerafdruktechnologie aan de slag gaat: eerder pakten Samsung (met zijn Galaxy 5) en Apple (met de iPhone5) er ook al mee uit. Hackers vonden echter al snel enkele zwakke punten in het systeem, zodat het nooit écht van de grond kwam. Afwachten wat het dit keer wordt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top