Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’ | RetailDetail

Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’

Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’

Wat Black Friday is voor de Amerikaanse retailers, is Singles Day voor de Chinese webshops: een absolute topdag. Voor het eerst doen ook Tmall Global en AliExpress (van Alibaba) mee: goed nieuws voor buitenlandse retailers en shoppers.

5,7 miljard dollar omzet op één dag

Op 11 november is het weer Singles Day in China, dag waarop de vrijgezellen zichzelf of een kandidaat-partner eens lekker verwennen. Sinds de Chinese webshops, Alibaba op kop, in 2009 die dag zijn gaan 'benutten' om met fikse kortingen te strooien (tot 50%!), is Singles Day uitgegroeid tot de belangrijkste dag van het jaar voor de sector.

 

Zo realiseerden alleen al de Alibaba-platforms Taobao en Tmall op 11 november 2013 een recordomzet van 35 miljard yuan (4,3 miljard euro), twee keer zoveel als de 2,9 miljard dollar die Amerikaanse winkels omzetten op Black Friday en Cyber Monday samen.

 

200 landen wereldwijd

Dat record zou dit jaar wel eens kunnen sneuvelen: tot nog toe bleef Singles Day vooral een Chinees onderonsje, maar nu heeft Alibaba laten weten de kortingen ook te laten gelden voor shoppers uit zo'n 200 landen op zijn internationale marktplaatsen AliExpress (waar Chinese retailers hun koopwaar aanbieden aan buitenlandse consumenten) en Tmall Global (waar buitenlandse retailers hun koopwaar aanbieden aan Chinezen).

 

AliExpress-shoppers uit onder meer Brazilië, Spanje en Rusland krijgen die dag boven op de kortingen zelfs gratis verzending, terwijl Tmall Global uitpakt met speciale aanbiedingen voor Chinese consumenten die producten kopen uit zeven landen, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top