Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’ | RetailDetail

Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’

Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’

Wat Black Friday is voor de Amerikaanse retailers, is Singles Day voor de Chinese webshops: een absolute topdag. Voor het eerst doen ook Tmall Global en AliExpress (van Alibaba) mee: goed nieuws voor buitenlandse retailers en shoppers.

5,7 miljard dollar omzet op één dag

Op 11 november is het weer Singles Day in China, dag waarop de vrijgezellen zichzelf of een kandidaat-partner eens lekker verwennen. Sinds de Chinese webshops, Alibaba op kop, in 2009 die dag zijn gaan 'benutten' om met fikse kortingen te strooien (tot 50%!), is Singles Day uitgegroeid tot de belangrijkste dag van het jaar voor de sector.

 

Zo realiseerden alleen al de Alibaba-platforms Taobao en Tmall op 11 november 2013 een recordomzet van 35 miljard yuan (4,3 miljard euro), twee keer zoveel als de 2,9 miljard dollar die Amerikaanse winkels omzetten op Black Friday en Cyber Monday samen.

 

200 landen wereldwijd

Dat record zou dit jaar wel eens kunnen sneuvelen: tot nog toe bleef Singles Day vooral een Chinees onderonsje, maar nu heeft Alibaba laten weten de kortingen ook te laten gelden voor shoppers uit zo'n 200 landen op zijn internationale marktplaatsen AliExpress (waar Chinese retailers hun koopwaar aanbieden aan buitenlandse consumenten) en Tmall Global (waar buitenlandse retailers hun koopwaar aanbieden aan Chinezen).

 

AliExpress-shoppers uit onder meer Brazilië, Spanje en Rusland krijgen die dag boven op de kortingen zelfs gratis verzending, terwijl Tmall Global uitpakt met speciale aanbiedingen voor Chinese consumenten die producten kopen uit zeven landen, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.