Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’ | RetailDetail

Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’

Alibaba laat buitenlandse retailers mee profiteren van ‘Singles Day’

Wat Black Friday is voor de Amerikaanse retailers, is Singles Day voor de Chinese webshops: een absolute topdag. Voor het eerst doen ook Tmall Global en AliExpress (van Alibaba) mee: goed nieuws voor buitenlandse retailers en shoppers.

5,7 miljard dollar omzet op één dag

Op 11 november is het weer Singles Day in China, dag waarop de vrijgezellen zichzelf of een kandidaat-partner eens lekker verwennen. Sinds de Chinese webshops, Alibaba op kop, in 2009 die dag zijn gaan 'benutten' om met fikse kortingen te strooien (tot 50%!), is Singles Day uitgegroeid tot de belangrijkste dag van het jaar voor de sector.

 

Zo realiseerden alleen al de Alibaba-platforms Taobao en Tmall op 11 november 2013 een recordomzet van 35 miljard yuan (4,3 miljard euro), twee keer zoveel als de 2,9 miljard dollar die Amerikaanse winkels omzetten op Black Friday en Cyber Monday samen.

 

200 landen wereldwijd

Dat record zou dit jaar wel eens kunnen sneuvelen: tot nog toe bleef Singles Day vooral een Chinees onderonsje, maar nu heeft Alibaba laten weten de kortingen ook te laten gelden voor shoppers uit zo'n 200 landen op zijn internationale marktplaatsen AliExpress (waar Chinese retailers hun koopwaar aanbieden aan buitenlandse consumenten) en Tmall Global (waar buitenlandse retailers hun koopwaar aanbieden aan Chinezen).

 

AliExpress-shoppers uit onder meer Brazilië, Spanje en Rusland krijgen die dag boven op de kortingen zelfs gratis verzending, terwijl Tmall Global uitpakt met speciale aanbiedingen voor Chinese consumenten die producten kopen uit zeven landen, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.