Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei | RetailDetail

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft de Chinese online gigant Alibaba resultaten weten neer te zetten die beter waren dan verwacht. Dat deed het ondanks de vertraging van de groei in de Chinese economie.

 

Groei op het platteland

De omzet van Alibaba groeide in het derde kwartaal met 32 procent naar 34,5 miljard yuan (4,8 miljard euro). Daarmee deed de online retailer het ook beter dan de verwachtingen van analisten, die gemiddeld een omzet van 33,2 miljard yuan hadden voorspeld.

 

De winst ging er nog sterker op vooruit en verdubbelde naar 12,5 miljard yuan (1,7 miljard euro). Belangrijke factoren voor de stijgende winst en omzet waren het bereiken van de inwoners op het platteland en de sterke prestaties tijdens Vrijgezellendag in november. Zo heeft Alibaba op het platteland in China in 12.000 dorpen computerposten neergepoot, waar potentiële klanten, zowel kopers en verkopers, informatie kunnen krijgen rond de werking van alles wat met Alibaba te maken heeft.

 

“Onze strategie is om goederen die in steden worden gemaakt op het platteland aan te bieden, en boeren te helpen hun spullen aan stedelingen te verkopen”, aldus Daniel Zhang, CEO van de Alibaba Group.

 

Ondanks de sterke prestaties breken er binnenkort moeilijke tijden aan voor Alibaba. Het moet immers een manier vinden om de groei verder te blijven stuwen op de Chinese online markt, die het momenteel al voor 80 procent in handen heeft. Oprichter Jack Ma denk daarbij aan het aanbieden van online videodiensten en cloudoplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.