Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft de Chinese online gigant Alibaba resultaten weten neer te zetten die beter waren dan verwacht. Dat deed het ondanks de vertraging van de groei in de Chinese economie.

 

Groei op het platteland

De omzet van Alibaba groeide in het derde kwartaal met 32 procent naar 34,5 miljard yuan (4,8 miljard euro). Daarmee deed de online retailer het ook beter dan de verwachtingen van analisten, die gemiddeld een omzet van 33,2 miljard yuan hadden voorspeld.

 

De winst ging er nog sterker op vooruit en verdubbelde naar 12,5 miljard yuan (1,7 miljard euro). Belangrijke factoren voor de stijgende winst en omzet waren het bereiken van de inwoners op het platteland en de sterke prestaties tijdens Vrijgezellendag in november. Zo heeft Alibaba op het platteland in China in 12.000 dorpen computerposten neergepoot, waar potentiële klanten, zowel kopers en verkopers, informatie kunnen krijgen rond de werking van alles wat met Alibaba te maken heeft.

 

“Onze strategie is om goederen die in steden worden gemaakt op het platteland aan te bieden, en boeren te helpen hun spullen aan stedelingen te verkopen”, aldus Daniel Zhang, CEO van de Alibaba Group.

 

Ondanks de sterke prestaties breken er binnenkort moeilijke tijden aan voor Alibaba. Het moet immers een manier vinden om de groei verder te blijven stuwen op de Chinese online markt, die het momenteel al voor 80 procent in handen heeft. Oprichter Jack Ma denk daarbij aan het aanbieden van online videodiensten en cloudoplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Back to top