Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei | RetailDetail

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft de Chinese online gigant Alibaba resultaten weten neer te zetten die beter waren dan verwacht. Dat deed het ondanks de vertraging van de groei in de Chinese economie.

 

Groei op het platteland

De omzet van Alibaba groeide in het derde kwartaal met 32 procent naar 34,5 miljard yuan (4,8 miljard euro). Daarmee deed de online retailer het ook beter dan de verwachtingen van analisten, die gemiddeld een omzet van 33,2 miljard yuan hadden voorspeld.

 

De winst ging er nog sterker op vooruit en verdubbelde naar 12,5 miljard yuan (1,7 miljard euro). Belangrijke factoren voor de stijgende winst en omzet waren het bereiken van de inwoners op het platteland en de sterke prestaties tijdens Vrijgezellendag in november. Zo heeft Alibaba op het platteland in China in 12.000 dorpen computerposten neergepoot, waar potentiële klanten, zowel kopers en verkopers, informatie kunnen krijgen rond de werking van alles wat met Alibaba te maken heeft.

 

“Onze strategie is om goederen die in steden worden gemaakt op het platteland aan te bieden, en boeren te helpen hun spullen aan stedelingen te verkopen”, aldus Daniel Zhang, CEO van de Alibaba Group.

 

Ondanks de sterke prestaties breken er binnenkort moeilijke tijden aan voor Alibaba. Het moet immers een manier vinden om de groei verder te blijven stuwen op de Chinese online markt, die het momenteel al voor 80 procent in handen heeft. Oprichter Jack Ma denk daarbij aan het aanbieden van online videodiensten en cloudoplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.