Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei | RetailDetail

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

Alibaba laat zich niet doen door tragere Chinese groei

In het derde kwartaal van zijn boekjaar heeft de Chinese online gigant Alibaba resultaten weten neer te zetten die beter waren dan verwacht. Dat deed het ondanks de vertraging van de groei in de Chinese economie.

 

Groei op het platteland

De omzet van Alibaba groeide in het derde kwartaal met 32 procent naar 34,5 miljard yuan (4,8 miljard euro). Daarmee deed de online retailer het ook beter dan de verwachtingen van analisten, die gemiddeld een omzet van 33,2 miljard yuan hadden voorspeld.

 

De winst ging er nog sterker op vooruit en verdubbelde naar 12,5 miljard yuan (1,7 miljard euro). Belangrijke factoren voor de stijgende winst en omzet waren het bereiken van de inwoners op het platteland en de sterke prestaties tijdens Vrijgezellendag in november. Zo heeft Alibaba op het platteland in China in 12.000 dorpen computerposten neergepoot, waar potentiële klanten, zowel kopers en verkopers, informatie kunnen krijgen rond de werking van alles wat met Alibaba te maken heeft.

 

“Onze strategie is om goederen die in steden worden gemaakt op het platteland aan te bieden, en boeren te helpen hun spullen aan stedelingen te verkopen”, aldus Daniel Zhang, CEO van de Alibaba Group.

 

Ondanks de sterke prestaties breken er binnenkort moeilijke tijden aan voor Alibaba. Het moet immers een manier vinden om de groei verder te blijven stuwen op de Chinese online markt, die het momenteel al voor 80 procent in handen heeft. Oprichter Jack Ma denk daarbij aan het aanbieden van online videodiensten en cloudoplossingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top