Alibaba nu echt grootste retailer

Alibaba nu echt grootste retailer

De Chinese e-commercegroep Alibaba is naar eigen zeggen nu echt de grootste retailer ter wereld: volgens het bedrijf is het in maart het Amerikaanse Wal-Mart voorbijgegaan op vlak van het bruto handelsvolume.

Groter dan Wal-Mart

Alibaba zegt niet hoe hoog dat volume is op het einde van het boekjaar, dat is afgesloten op 31 maart 2016, maar het stelde wel dat het op 21 maart de grens van 3 biljoen yuan (420 miljard euro) heeft gebroken. Wal-Mart bereikte in het voorbije boekjaar een omzet van 482,1 miljard dollar (423 miljard euro).

 

De Chinese online retailer zegt dat het recordbedrag aantoont dat de kracht van retailer vooral online en minder offline te vinden is: “We hebben 13 jaar nodig gehad om de kracht van een ander bedrijfsmodel dan dat van brick-and-mortar retailers aan te tonen”, klinkt het in een mededeling.

 

Alibaba is echter nog niet van plan om te stoppen met groeien: tegen 2020 wil het jaarlijks 6 biljoen yuan (840 miljard euro) aan goederen verhandelen en tegen 2024 wil het een klantenbestand van twee miljard consumenten hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

14/11/2017

Opzij kerstomzet, Singles' Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Alibaba-rivaal JD.com tekent 40% omzetgroei op

13/11/2017

De omzet van JD.com, dat deels in handen is van het Amerikaanse Walmart, is in het derde kwartaal met 39,2% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Dit jaar wist het Chinese bedrijf ook winst te maken, in tegenstelling tot in 2016.

Alibaba verpulvert verkooprecord tijdens Singles’ Day

13/11/2017

Met een omzet van bijna 22 miljard euro laat Alibaba opnieuw een spectaculair record noteren op Singles’ Day. De Chinese internetgigant plukt de vruchten van zijn Global Shopping Festival, met een hoofdrol voor Nicole Kidman.

Auchan wil "enkele honderden" volautomatische buurtwinkels openen

07/11/2017

Na een testfase gedurende de voorbije zomer gaat het Franse supermarktbedrijf Auchan het concept Auchan Minute nu verder uitrollen in China. Het concept met volautomatische kleine buurtwinkels moet tegen Nieuwjaar al honderden vestigingen krijgen.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Back to top